Vi åker pendeltåget X60 med Sonja

Idag får vi glädjen att följa med Sonja när hon kör sitt pendeltåg från Jakobsberg till Kungsängen.
Häng med! (Observera att filmen är 336 MB och 17 minuter lång)

10 tankar på “Vi åker pendeltåget X60 med Sonja

  1. Pingback: En tur på jobbet « Sonja C’s Weblog

  2. Jajamensan Kristofer, det är kul att köra tåg. Jag har bara hållit på med det sedan -84, men gillar det fortfarande 😀

  3. Hejsan Andreas.
    Jag började på Roslagsbanan -84 och körde alla deras uråldriga lok och motorvagnar där den äldsta motorvagnen var byggd 1919 + de ”nya” x10p när de kom.
    Efter 17 år slutade jag där och började köra pendeltåg där jag kör alla pendeltågtyper + ”tysktåget” x420 då den gick i trafik.
    Sen har jag åkt med tågintresserade kompisar lite då och då och testat andra lok och motorvagnar småsträckor men fast jag även har vänner som kör tunnelbana har jag aldrig kört/jobbat där.
    Jag tycker konstigt nog fortfarande att det är väldigt roligt att köra tåg, men resenärerna är inte så roliga alla gånger på t ex fredag och lördagnätter 😉

    Hälsningar Sonja!

  4. Hej Sonja!
    Härligt! då har du kört igenom hela vagnparken kan man säga!
    Ser så enkelt å lätt ut när du kör hela tåget med med bara 2 spakar + en massa
    knappar och så,blir du inte trött i armarna/lederna efter allt ”juckande”med körspakarna fram och tillbaka hela dan? fjädermotståndet kanske inte är så trögt
    i dom?Har du haft många framförhopp med åren,i så fall var det tufft å köra vidare efter detta? Det där med fre,lör nätter kan jag hålla med om då jag själv kör taxi då! annars verkar ditt jobb vara kanon!
    Mvh Andreas!

  5. Hejsan igen Andreas!
    Nej man blir inte alls trött i armarna faktiskt. Det är inget fjädermotstånd i körspakarna, och det skulle egentligen bara behövas en. Det är en av dom som är ”äkta” och den andra är bara hopkopplad med den så man kan välja vilken hand man ska köra med. Jag brukar sitta med båda händerna där bara för att få en jämn belastning.
    Det som är en aning jobbigare som inte syns är en fotplatta som man ska hålla nere i ett mellanläge hela tiden, ett sk säkerhetsgrepp. Tappar man läget med den så nödbromsar tåget. Iofs har de svarta kulorna uppe på körspakarna också samma funktion. Men det är för jobbigt att sitta och trycka ner den/dom. Där är det en belastning.
    Men dom här nya x60 är otroligt lättkörda. Det är inte körningen utan bromsningen som är marigast. Man ska hålla så hög fart som möjligt och bromsa sent, med den vikt tåget har blir bromssträckorna långa.

    Ta-i-trä så har jag egentligen inte haft något framförhopp. Några älgar, rådjur, grävlingar mm och två taxibilar bara 😉 Men taxina var på Roslagsbanan och det gick rätt bra. Bägge gångerna träffade jag bilarna på framflygeln och knuffade bara bort dom utan att de hamnade under och maldes sönder. Så chaffisarna kunde kliva ur oskadda. Det var skönt. Men visst sitter det i, jag är alltid uppmärksam då bilar kör fram mot en korsning i hög fart, fast det är bommar överallt på pendelnätet.

    Taxi måste vara rätt tufft emellanåt gissar jag. Det är väl bra att det kommer mer och mer kameror i bilarna nu?

    Hälsningar Sonja!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s