Har du lyckats lära ut det du ville…? – Jodå, att lära ut har gått bra, frågan är vad eleverna lärt in…?

Om du skall genomföra en presentation eller en utbildning räcker det inte med att du säger allt du vill. Du måste också tänka på att du förmedlar det du vill säga på ett sådant sätt att dina åhörare tar det till sig.

Inte bara att de får möjligheten att ta det till sig, utan att de verkligen tar det till sig. Först då är dina lyssnare eller elever nöjda. Ansvaret ligger hos dig, och för att uppnå detta finns olika metoder att ta till.

Alla lär vi in på olika sätt. Några lär in genom att läsa, fler lär in genom att se beskrivande bilder, de allra flesta lär in genom egen praktisk övning. I korta presentationer handlar det alltså om att du delger din information på så många av dessa sätt som möjligt.

I en längre kurs, med längre menar jag en dag eller mer, bör du absolut ge möjlighet för eleverna att ta till sig det du säger på flera olika sätt. Skriftligt, visuellt och praktiskt.
Dessutom bör du om möjligt genom frågor eller ett test i någon form förvissa dig om att det du sagt lärts in.

4 tankar på “Har du lyckats lära ut det du ville…? – Jodå, att lära ut har gått bra, frågan är vad eleverna lärt in…?

  1. Intressant läsning, om man får beröm från elever då vet man att man är en bra lärare. En del lär sig genom nyfikenhet, en del lär sig genom andra, en del lär sig genom visuellt, skriftligt, m.m. Jag vet att det finns en test någonstans på nätet där man kan testa och se vad man har för lärstil då det finns olika. Om du är intresserad kan jag leta fram den.

  2. Det vore väldigt spännande om du kan hitta den testen.

    Att få beröm från elever känns alltid bra.

    Det näst bästa berömmet är att få höra att man gjorde en bra presentation.

    Det allra bästa berömmet är att få höra att det man berättade var intressant. Det är då budskapet har landat.

  3. Jag flikar in det kanske viktigaste i all muntlig presentation. De viktigaste pelarna inom retoriken.

    Även om det inom just utbildning finns mycket pedagogiska saker att tänka på gäller dessa huvudpelare i alla framställan av information.

    Etos: Om det du säger skall gå fram måste du inge förtroende. Vem är du att säga det du säger?

    Logos: Du måste ha stöd för det du säger. Vad har du för fakta bakom det du säger?

    Patos: Engagemang! Utnyttja känslor för att beröra lyssnarna i det du säger.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s