Nikonfråga – Hur styr jag bländaren på min kamera?

Hej!

Jag kikade runt lite på din hemsida och hittade väldigt intressant läsning.
Jag har precis köpt en Nikon D60 och kan ingenting om denna, är en rookie vad gäller foto och kameror.
Vad jag har förstått så är det bländaren som bestämmer hur mycket ljus som kommer släppas in i kameran, och att 2.8 är högsta ljusinsläpp och 30 det minsta. Jag vill ställa in min kamera på 2,8, men HUR gör jag det?
Jag vore väldigt tacksam om du kunde beskriva utförligt hur jag knappar mig fram på kameran för att få denna inställning.

Hälsningar Caroline

Hej!

Mängden ljusinsläpp styrs dels av bländaren som du skriver, men även av slutartiden, som säger hur länge kameran är öppen och släpper in det ljus som kommer genom bländaröppningen. Vid sidan av detta finns ISO-inställningen som säger hur känslig din sensor skall vara för ljus.

Läs mer om hur bländare, slutartid och ISO funkar här
https://arleklint.wordpress.com/2008/10/03/blandare-och-slutartid/

I P-läget på funktionsratten kan du inte styra bländare och slutare separat, men du kan åka med båda värdena samtidigt, i ett par som ger rätt exponering genom att vrida på tumhjulet uppe till höger på kamerans baksida.
I A-läget styr du bländaren genom att vrida på tumhjulet. Kameran väljer slutartid
I S-läget styr du slutartiden genom att vrida på tumhjulet. Kameran väljer bländare
I M-läget styr du både bländare och slutartid själv. Slutar tiden genom att vrida på tumhjulet, bländaren genom att vida på tumhjulet samtidigt som du trycker in den knapp intill avtryckaren som har ett + och ett – tecken på sig.

Det sista kan du läsa i din manual.

mvh/
Janne

Kommentera

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )