Hem > Fotofrågor > Nikonfråga om Autofokus – Janne vs. Ken Rockwell

Nikonfråga om Autofokus – Janne vs. Ken Rockwell

Hej Janne,
Köpte en D7000 i våras tycker den fungerar mycket bra. Två saker som jag aldrig får kläm på är
1. autofucusen i automatläget… Ken Rockwell (http://www.kenrockwell.com/nikon/d7000/af-settings.htm) säger att han oftast låter kameran gå helt i default autoläget. Något som aldrig har funkat för mig – det är aldrig den punkten som jag vill ha som kameran väljer – trots att den ligger i mitten. Detta är lite trist då man ska låta en inte så fotokunnig person använda kameran som gärna vill köra ”gröna-Autoläget”

2. När man filmar med kameran och panorerar, även ganska sakta, så hackar bilden – kör i läge A, bländarförval för att få skapligt skärpedjup. Nu är inte filmning en viktig sak för mig – men har du några små tips är jag tacksam.

Har anmält mig till kursen den 14 sept i Stockholm.

Angående din första fråga må Ken Rockwell ha sitt sätt att jobba. Dock är det så att kameran i default autofokusläge jobbar med alla sina fokuspunkter för att slutligen använde en punkt som den tror du vill ha skarp. Kameran jobbar på att lägger fokus så ”tidigt” i bilden som möjligt, alternativt kan den välja ansikten eller hudtoner. Du blir säkert inte alltid överens med kamerans ”gissning”.

Mitt tips är att du använder den inställning för AF-områdesläge det som kallas ”Specifikt AF-punkt”. Det kan du göra om du inte använder det gröna autoläget, utan istället P, S, A eller M. Då har du själv full kontroll över vilken AF-punkt du vill sätta skärpan på. Den inställning du valt ligger kvar i kameran så att andra som använder den, om de vill, tillfälligt kan vrida över till det gröna autoläget.

Mer om autofokusinställningar kan du läsa här.

När det gäller filmning har jag tyvärr inga egna personliga erfarenheter att ge eftersom jag själv använder filmningen ytterst lite.

Just den 14 september kör vi ingen kurs i Stockholm, du kanske skrev fel?
Om du går Nikon School Intro i Stockholm så ses vi!

[Något redigerad text jämfört med ursprungsinlägget]

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

