Hem > Annat, Apple > Idag har jag rippat DVD-filmer till iTunes och Apple-TV

Idag har jag rippat DVD-filmer till iTunes och Apple-TV

Jag har grubblat en stund på hur man kan bete sig för att få in sin DVD-film i iTunes för att kunna strömma den till TV´n via Apple TV

iTunes stödjer inte denna rippning av filmer av upphovsrättsliga skäl. Det tycks ha varit svårare för Apple att finna en överenskommelse med filmbranschen än det var med musikbranschen.

Idag fann jag dock gratisprogrammet Handbrake som tillsammans med VLC, som också är gratis, snällt rippar DVD-skivan till en mp4-fil, eller m4v som Apple kallar den i sin version.

Den skapade m4v-filen kan man enkelt dra och släppa in iTunes, så blir filmen tillgänglig på TV´n direkt från soffan med Apple TV´s fjärrkontroll 😉

Jag har inget dåligt samvete för detta eftersom jag rippar filmer jag köpt, och inte sprider filer vidare.

Kategorier:Annat, Apple
  1. Anders
    12 januari 2012 kl. 10:30

    Hejsan!
    Måste du ha VLC på datorn för att kunna spela upp filmerna via apple TV, eller är det bara en extraspelare för att kunna spela upp filmerna på din MAC?
    Är helt ny på macintosh och funderar på en Apple TV själv.
    Lagrar du filmerna på din Mac eller har du dom externt på någon nätverkshårddisk?

    • 12 januari 2012 kl. 17:44

      Just programmet Handbrake krävde VLC för att kunna rippa en krypterad DVD. För att spela upp filmer från Mac till Apple-TV krävs bara iTunes.

      Jag har filmerna på datorn nu, men funderar kring annan lösning. Jag kanske återkommer.

  2. Anders
    12 januari 2012 kl. 19:39

    Okej!
    Måste testa handbrake även jag.
    Såg på time capsule, undrar om det är en bra lösning att spara filmerna på den och köra den vägen?
    Ojoj, en liten nylärning när man byter från PC till Mac 🙂
    Men en kul sådan.

  3. 14 januari 2012 kl. 00:03

    I iTunes, kan du under Inställningar/Avancerat välja var du vill placera ditt iTunes-bibliotek.
    Då kan du välja en extern disk.

    Jag har ännu inte provat det, men inser att det går.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

