Hem > Fotofrågor > Nikonfråga om att styra D3200 från iPhone

Nikonfråga om att styra D3200 från iPhone

Under dagens kurs i Örebro lovade jag att publicera en beskrivning av hur man styr D3200 trådlöst från iPhone.

Tricket är att man skaffar sig en liten trådlös Wi-Fi adapter till kameran. Adaptern kallas WU-1a och kostar 5-600:- Adaptern fungerar utan att du behöver använda externa Wi-Fi nät.

Därefter laddar man ner Nikons gratis-app ”Wireless Mobile Adapter Utility” till sin smartphone. Appen finns både för iPhone och Android.

Med appen blir det möjligt att fjärrstyra kameran, men också att ladda hem bilderna från kameran till mobilen.

Hitta iPhone-appen här
Hitta Android-appen här

Kategorier:Fotofrågor
  1. Erik Hjerpe
    23 september 2012 kl. 04:49

    Hej och tack för tipset.
    Fungerar det lika enkelt i andra Nikonkameror? Jag har en D700.

    Hälsningar
    Erik

    • 23 september 2012 kl. 06:02

      Hej!

      Det finns en annan adapter med beteckningen WU-1b. Jag vet att den skall fungera på D600, men jag måste undersöka vilka andra modeller den eventuellt stödjer. Jag återkommer under kommande vecka.

    • 24 september 2012 kl. 11:25

      Jag har nu kollat upp saken och fått följande besked från Nikons support.

      ”I dagsläget fungerar denna WU-1b endast till D600, om den kommer att fungera till andra kommande vet vi inte ännu. Denna har inte tillbaka kompabilitet till D3200 som använder WU-1a.”

  2. 23 september 2012 kl. 15:07

    Tack för en intressant kursdag! 🙂
    Lite foton från dagen i Falun finns här: http://www.saija.se

  3. 23 september 2012 kl. 15:35

    Haha stryp mig inte nu men… Auto på Scene – Levande ljus 🙂
    Ville ju sitta och lyssna och anteckna och inte pillra på inställningarna. Och dessutom fokuserade jag på duken eftersom jag ville ha kort på vissa saker där, så fokus ligger fel. Men… övning ger färdighet. 🙂 Nu ska jag ”bara” införskaffa mig ett stativ och så ska jag träna mer på slutaren som jag har lite svårt att komma överens med.
    Tycker för övrigt att de borde ”uppfinna” en knapp på kameran som återställer de ”viktigaste” funktionerna som ISO, vitbalans mm. Vore inte det något? Jag glömmer ju att ställa tillbaks! Haha…

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

