Hem > Fotofrågor > Nikonfråga om Nikons D600

Nikonfråga om Nikons D600

Hej Janne,
Jag funderar på att skaffa en Nikon D600 och har en del frågor.
Idag använder jag en D300 och är mycket nöjd med den.men vill ”uppgradera” mig till en fullformat kamera. Tycker du att jag får mer kamera med en D600. D300 klassificeras som professionell medan D600 som entusiast, varför?

När jag titta på D600 saknar jag några knappar bl.a AF on, har dom tagit bort den funktionen?
Vad menas med Af fungerar med f/8 in reklamfilmen.
Min D300 har 51 fokuspunkter och D600 endast 39, vad innebär det?

Tack för hjälpen

Mvh L.S



Först vill jag vara tydlig med att jag inte testat D600, men jag kan ändå framföra mina tankar.

Det är kul att du är nöjd med din D300. D300 är en mycket populär kamera som många fotografer varit nöjda med.

Det du vinner med D600 gentemot D300 är till att börja med en modernare och större sensor som sannolikt är bättre både vad gäller dynamiskt omfång, färgåtergivning och brushantering. Jag återkommer gärna kring detta när jag hunnit kika på tester av sensorn. Vidare får du exempelvis ett snabbare och modernare AF-system.

Som du säger har D600 39 fokuspunkter, medans D300 har 51.
I princip är det bättre med fler fokuspunkter när du använder AF-områdeslägena dynamisk AF, eller 3D-fokusföljning för att följa rörliga motiv, å andra sidan har D600 ett modernare AF-system, vilket jag gissar väger upp den skillnaden.

På D600 kan du få AF-ON knappens funktion genom att välja den funktionen på knappen AE-L/AF-L

Att AF fungerar med f/8 innebär att kamerans autofokus är så känslig att den kan jobba med ljussvagare optik än din D300 som kräver f/5,6

Att D600 klassas som entusiast beror bland annat på att den inte har Nikons alla 51 fokuspunkter, vilket proffsmodellerna har.

Se gärna mitt inlägg med en länk till manual för D600
, och återkom gärna om något är oklart.

Kategorier:Fotofrågor
  1. Ralf
    28 juni 2013 kl. 22:22

    Go for it,be à new FX-PRO för ynka 15000kr.du tar exakt lika bra bilder som proffsfotografer med 50000kr kameror med den skillnaden att proffs kräver kontinuitet i tagningarna och du kanske bara tar en proffsbild när proffset tar 100 bilder så du kan räkna som konsumentfotograf att din lycka blir större än proffsets när du fått din perfekta bild.Så rådet är enkelt i tiden när kameran ska uppgraderas.Det är FX som gäller.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

