Hem > Annat > Moderna bilar på gott och ont – Hur buggiga är VAG´s motorstyrdon?

Moderna bilar på gott och ont – Hur buggiga är VAG´s motorstyrdon?

Min Skoda är förhållandevis ny, eller i alla fall inte jättegammal. Den är av årsmodell -07, uttagen -08 och har nu gått 9.000 mil

Den har hela tiden gått som en klocka och gjorde det även i fredags. Det enda felet var att två lampor lös på instrumentpanelen. Den ena indikerade fel på den elektroniska motorstyrningen, den andra på avgassystemet. Med en bil som fortfarande gick som en klocka körde jag till märkesverkstan för att dom skulle kontrollera upp saken.

Resultatet blev att dom fann två felkoder i bilen som angav att motorstyrdonet var trasigt. Motorstyrdonet är bilens huvuddator och jag fick veta att den absolut skulle bytas ut till en kostnad på 10.000:-

Även om jag nu inte funnit något annat funktionsfel i bilen än att två varningslampor lös, och att tekniker hittat två felkoder, lät jag verkstan byta motorstyrdonet.

Allt är nu fixat och lamporna är släckta, men jag ställer mig ändå lite skeptisk till situationen och undrar om inte styrdonet – huvuddatorn – är buggig och meddelar fel som faktiskt inte finns, och därmed tvingar mig att betala onödiga pengar.

En lite mer konspiratorisk tanke är att VAG medvetet låter bilen rapportera fel för att tjäna pengar på service.

Den bil jag hämtade efter reparationen går exakt lika bra som den bil jag lämnade in, och jag tycker 10.000:- är en hög kostnad för att släcka två lampor.

Advertisements
Kategorier:Annat
  1. 11 oktober 2012 kl. 22:51

    Fick samma problem förra året. Samma lampor du nämnde lös och bilen gick, men saknade kraft. I mitt fall var det gasspjället som gått sönder och efter att det blev bytt har bilen gått som en klocka. Har också en Skoda från 07.

  2. 12 oktober 2012 kl. 09:21

    Kunde du inte ha testat en annan verkstad? Eller flera för den delen och sett vad du fått för svar…

    Steffe

    • Janne Arleklint Cygnel
      13 oktober 2012 kl. 18:45

      Jo, det kunde jag naturligtvis gjort, men jag väljer att hålla mig till märkesverstäderna och dom agerar nog ganska lika.

      Min fundering handlar mest om hur bra felutpekningen i bilen fungerar och om motorstyrdonet skall behöva bytas efter 9.000 mil.

  3. 13 oktober 2012 kl. 21:51

    Hej janne!

    Jag har haft både passat audi och nu har frugan en skoda fabia som har gått 22000 mil med sammanlagt reparationer på 8000 kr. Erfarenheter jag har är att varje gång jag har lämnat på vag verkstad så har jag känt mig lurad. Jag har en liten verkstad idag som även lagar ferrari vilket man inte kan tro att en liten enmans firma kan göra. Mitt råd till verkstad som används av en del kompisar är mekonomens verkstäder. Stor verkstadskedja med vad jag har förstått bra garantier på jobbet, och humanare priser än vag verkstäderna.

    Hälsa Sonja och ha det bra!

    /Inge

  4. Sven Martin
    26 november 2015 kl. 18:03

    Min VW Touran började bli mer och mer svårstartad. När väl i gång gick den klockrent. Besökte VAG-verkstad som debiterade mig 2000 kronor för att testa fram att motorstyrdonet var felaktigt och måste bytas till en kostnad av nära 20 000 kronor. Det gick jag inte på utan tog hem bilen.Kollade runt och fann flera företag som till en betydligt lägre kostnad, under 5 000 lagade ECU-enheten. Mina kontakter med reparationsfirmorna visade att även märkesverkstäderna sänder in felaktiga styrdon för rep. men debiterar kunden för en ny reservdel. De tjänar stora pengar på dessa bedrägerier.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: