Hem > Fotofrågor > Nikonfråga om ny kamera

Nikonfråga om ny kamera

Hej Janne

Jag har fram till för några dagar sedan haft en Nikon D5000, den är ett minne blott då den tyvärr hamnade i vattnet och inte verkar ha klarat av detta så bra! Den har varit en trogen följeslagare och nu måste jag så snart som möjligt skaffa en ny.

Så nu är min fråga till dig, om jag köper en Nikon D3200 byter jag då till något som är väsentligt bättre än den jag haft eller är det värt att spara lite till och satsa på en Nikon D7000?

Jag har varit nöjd med min kamera, jag fotar mest mina hundar, lite macro och i januari även barnbarn!
Tacksam för din åsikt.

/Gunilla



Så tråkigt att din kamera föll i vattnet 😦 Just detta klarar tyvärr inget kamerahus, såvida det inte är ett renodlat undervattenshus.

Oavsett om du byter till D3200 eller D7000 kommer du få en bättre bildkvalité och bättre egenskaper på höga ISO. Sensortekniken utvecklas ständigt, och båda dessa kameror har modernare sensorer.

Det du får med D7000 är ett bättre autofokussystem med 39 fokuspunkter. Det gynnar dig främst om du fotograferar rörliga motiv. Du får också mer reglage utanpå kameran så att du inte behöver gå in på infopanelen eller i menyn för att göra olika inställningar. Du får också ett tåligare hus som till större del är byggt av metall. Det sista gör dock inte att den klarar att bada 😉

Med D7000 kan du, med bibehållen autofokusfunktionalitet, använda Nikons äldre objektiv kallade ”AF” förutom de ”AF-S” som du använder till D5000 och D3200. Det kan ge dig möjlighet att hitta trevliga objektiv på begagnatmarknaden till överkomliga priser.

Vilken kamera du i slutänden skall välja kan jag inte råda dig om, men förhoppningsvis kan min information underlätta ditt val.

Lycka till!

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

