Hem > Bilder, Din bild i min blogg > Din bild i min blogg

Din bild i min blogg

Ofta funderar jag på hur det har gått för alla er som jag mött på mina Nikonkurser. Har ni blivit kompisar med era kameror? Får ni till bilderna på det sätt som ni vill? Använder ni möjligheten att göra manuella inställningar i kameran?

Jag tycker det skulle vara roligt om ni som gått kursen Nikon School Intro för mig skickar någon bild så att jag kan publicera den här i bloggen. Skriv en text till bilden där du berättar varför du gillar den. Berätta gärna hur du gick till väga när du tog den.

På så sätt kanske vi kan få till stånd lite bilddiskussioner. Du mailar bilden på adressen nikon@arleklint.se

  1. Veronica
    15 november 2012 kl. 20:32

    Hej. jag gick på en av dina Nikon intro-kurser i Stockholm, och jag har inte riktigt blivit vän med mina kamera ännu även fast jag testat massor med manuella inställningar problemet är att jag inte minns vad jag gjort när jag är nöjd med resultatet. Har du några allmänna tips eller favoritsidor för nybörjare?

    • 16 november 2012 kl. 17:47

      Jag hjälper dig gärna med tips.
      Det blir lättast för mig om du kan berätta vilka bilder du vill göra.

      Vilken typ av motiv fotograferar du helst?

  2. Rasmus
    17 november 2012 kl. 13:11

    Hej! Kan väl säga att utan Nikon School Intro skulle jag inte varit mycket till fotograf! Även om jag kunde lite (väldigt lite!) innan kursen och lärde mig en del på den. Så var kursen starten för mitt intresse i fotografi! Efter kursen köpte jag Scott Kelby’s böcker och har lärt mig riktigt mycket där! Manuella inställningar använder jag rätt ofta! Anledningnen är att när jag står mitt i en stad med tripod i mörkret så är det enklast att köra manuella inställningar! Det är ju inte så svårt att fota i M som man tror… Det är ju kolla mätaren ta en bild och ändra inställningarna efter det! Ska ta och hitta någon bra bild att mejla till dig. Däremot har du något tips för fotografering av landskap, ”star trails” eller långa exponeringar i städer? (fjärrutlösare och tripod är ju ganska självklart i dessa situationer)

    • 17 november 2012 kl. 20:15

      Hej Rasmus!

      Så kul att du funnit dig till rätta med din kamera 🙂

      Långa exponeringar på är inte så svårt. Ställ ner ISO så långt du kan (100 eller 200).
      Blända ner till förslagsvis f/8 så att du får lite skärpedjup.

      Detta kommer göra att det krävs en lång exponeringstid som ger fina effekter på t.ex billyktor i en rondell.

      Lycka till!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

