Hem > Din bild i min blogg > Din bild i min blogg – Rasmus Lingemyr

Din bild i min blogg – Rasmus Lingemyr

Du som gått en Nikon School Intro för mig, kan maila en bild till mig på adressen nikon@arleklint.se och berätta hur fotograferandet fungerar. Jag ger kommentarer på era bilder. Här kommer första bidraget från Rasmus Lingemyr.



Hej!

Tycker din idé låter jätte kul och jätte bra! Glömde skriva i min kommentar att jag är rätt bra kompis med min kamera. Oftast i alla fall! 😉
I alla fall så tar jag med två bilder. Jag gillar båda så du får välja den som du själv gillar mest, jag kan själv inte bestämma mig!

Skulle vara kul om jag kan få någon kommentar på bilderna, så jag vet vad jag kan förbättra! 🙂 Kan vara värt att säga att jag inte redigerat den andra bilden. Alla bilder här är tagna med kitobjektivet (18-55) och D3100.

I alla fall:

Bild 1. Detta var en bro som jag passerade varje dag. Och jag hade tänkt flera gånger på hur man skulle kunna få en bra bild med den. Och efter att jag fått denna bild (och nästa också) så kände jag att jag fått något som var värt att sparas. Jag satte kameran på mitt tripod efter som jag ville att bilden skulle bli riktigt skarp(utan att behöva öka på ISO), och att min slutartid därför skulle bli ganska lång. Så på denna bild var den 2 sekunder. Detta hjälpte mig dessutom att skapa ”light trails” med bilarna som passerade. Jag fick en ganska interessant vinkel genom att gå så att jag fick bron ovanför mig, gåendes igenom bilden. Min bländare stod på 5.6, det hjälpte mig att begränsa slutartiden så att jag kunde få en bit av bron fri från ”light trails”. Och efter som solen höll på att gå ner så vart det en fin silhuett. Jag tog bilden på 18mm efter som jag ville få med bro, men även himlen också! Sedan så är resten photoshop. Lite clarity, saturation m.m. allting gjort i camera RAW delen av photoshop.

Bild 2: Igen samma bro. Här var det lite tidigare, så solen hade inte gått ner helt, vilket gjorde att det vart en fin silhuett. Och efter som det var någolunda sent på kvällen så var vattnet inte jätte livligt vilket gjorde att jag kunde få bron att speglas vattnet. Igen tripod, efter som jag ville få bästa möjliga skärpa, vid långa slutartider. Denna var också tagen i M läget och exponeringen var 1/2 sek och F/11 efter som jag ville få så mycket som möjligt i fokus. Efter som kameran var på ett tripod så var ISO på lägsta möjliga (100). Sedan var det bara välja en vinkel med så lite skräp i botten av bilden som möjligt!

  1. 17 november 2012 kl. 21:18

    Tack Rasmus!

    Det märks i dina resonemang att du förstått det vi pratade om på kursen.

    Personligen uppskattar jag mest den första bilden. Som du är inne på vinner den mycket på att bron löper in i bilden och skapar en djupkänsla.

    Den andra bilden tror jag skulle kunnat bli bättre om du placerade dig exakt rakt mot bron, placerat bron exakt mitt i bilden, och sluppit stråna i nederkant. Det hade gett en skön grafisk bild.

    • Rasmus
      21 november 2012 kl. 15:42

      Hej! Tack för kommentaren! Tyvärr hade jag inte möjlighet just då att vara rakt mot bron efter som det var en flod ivägen! 😉 Stråna skulle jag nog kunna redigera bort… Kul att få höra en kommentar från en fotograf och inte bara familj och vänner! 🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

