Hem > Din bild i min blogg > Din bild i min blogg – Lars Solebrant

Din bild i min blogg – Lars Solebrant

Du som gått en Nikon School Intro för mig, kan maila en bild till mig på adressen nikon@arleklint.se och berätta hur fotograferandet fungerar. Jag ger kommentarer på era bilder.



Hej Janne!
Jag har inte blivit riktigt kompis med min kamera. Jag tog bl.a. dessa bilder 15 nov vid 12.50 tiden så det var inget solsken då solen stod lågt. Kameran sa att ljuset var för dåligt (ISO 200) så jag satte ISO på 1600 och slutartiden på 1/80, nu undrar jag varför vägen och gräset på den ena bilden blev så ljus? Även övriga bilder jag tog tycker jag blev lite för ljusa, skulle jag tagit lägre ISO?

  1. 18 november 2012 kl. 22:40

    Hej Lars!

    I den första bilden har du använt bländare 4 och en slutartid på 1/50 sek, medan du i den andra har använt bländare 5,6 och 1/50 sek. Det förklarar att den första bilden är ljusare. Bländare 4 släpper in dubbelt så mycket ljus som bländare 5,6.

    Att kameran valt olika exponeringar i de båda bilderna beror sannolikt på att bilderna inte har riktigt samma utsnitt, och att ljusmätaren alltså inte mätt samma sak.

    Att du behövt gå upp till ISO 1600 känns lite konstigt tycker jag. Låt mig fundera på saken och återkomma.

    Det är välinte så att du haft någon form av filter på objektivet?

    • Lars Solebrant
      19 november 2012 kl. 00:30

      Jag hade inget filter på objektivet, ställde in slutartiden och tänkte kameran skulle ställa in rätt bländare.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

