Hem > Fotofrågor > Fotofråga om Low-key

Fotofråga om Low-key

Hej Janne,
Jag stångar mig blodig för att försöka åstadkomma en Low Key  bild.
Hur ställer jag in min blixt, SB800, och min kamera, D600 eller D300.
Hur jag än försöker så kommer bakgrunden fram.

Mina inställningar har varit:
Blixten:  remote
Kameran: f/5,6 1/350 iso 100 blixtsynk 200.

Blixtstyrning först inga ändringar sedan cmd läge för att undertrycka den inbyggda blixten.
Jag har inget blixtstativ så jag har bara hand hållit blixten i ca:45 graders vinkel snett uppifrån.
Har tyvärr inte tillgång till någon snygg modell, det är kanske det som är problemet 🙂

Mvh
Lasse



Hej Lasse
Vi börjar med att konstatera att modellens skönhet inte har någon betydelse för low-key tekniken 😉 Vi konstaterar också att low-key är svårt och kräver en hel del experimenterande.

Low-key handlar om att lägga väldigt sparsamt med ljus på motivet, och att ingenting annat än motivet belyses. Det innebär att motivet träder fram mot en helt svart bakgrund.

För att lyckas i detta är det viktigt att använda så lågt ISO som möjligt på din kamera. Det förbättrar din bildkvalité och gör det lättare att hålla bakgrunden helt svart.

Men det allra viktigaste är att du inte belyser bakgrunden. Det underlättas av att du:
– Enbart använder en ljuskälla
– Har ett stort avstånd mellan motivet och bakgrunden.
– Gärna har en svart bakgrund.
– Belyser riktat, så att du får så stor skillnad i ljus som möjligt mellan ljuset på din modell och ljuset i omgivningen.
– Använder en så kort slutartid som din blixtsynk tillåter för att minimera det befintliga ljuset

Belys ditt motiv hur du vill, kanske helst från sidan eller bakifrån. Använd gärna skärmar som förhindrar att ljuset når bakgrunden.

En ofta förekommande idé är att göra low-key helt utan blixt, och istället använda två rum.
Det ena rummet låter du vara helt mörklagt. Här placerar du modellen.
Det andra rummet låter du vara ljust och använder dörröppingen för att släppa in en spalt med ljus på din modell.

lowkey

Ett exempel, där jag använt en blixt

lk1

Ett exempel utan blixt, där jag använt ljuset från ett fönster i en gammal lada.

beckis 096

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. 14 september 2015 kl. 12:34

Kommentera

