Hem > Presentationsteknik > Jag skriver om presentationsteknik

Jag skriver om presentationsteknik

Presentationsteknik och utbildningsmetodik är något som jag intresserat mig för under lång tid. På senare tid har jag allt oftare tänkt att jag skulle vilja skriva ner mina tankar kring dessa ämnen i form av konkreta tips och råd. Tanken är att en skrift skulle kunna bli ett stöd för dig som skall hålla muntliga presentationer inför andra, men känner dig osäker och nervös.

Jag har inte bestämt något färdigdatum, men nu har jag kommit igång med skrivandet. Mitt enda problem är att jag inte hinner skriva i samma takt som mina tankar forsar fram 😉

presentation

”INLEDNING

Alla kan vi hamna i en situation där vi förväntas göra en muntlig presentation inför en större eller mindre grupp människor. Kanske har vi valt det frivilligt, just därför att vi själva tycker det är viktigt att förmedla kunskap eller information. Eller så har vi blivit ombedda att göra en presentation. Kanske har chefen på arbetsplatsen, ledaren i fritidsorganisationen eller någon annan person i vår närhet bett oss att presentera något.

För de allra flesta människor är det förknippat med en stor ångest att tala inför andra. Många av oss gör det väldigt sällan och blir rädda för att göra bort oss. Vi är inte vana att ställa oss inför andras granskning på det sätt som vi faktiskt gör när vi pratar inför en grupp människor. Jag har lätt att känna igen den skräck man kan uppleva.

Som dryg 25-åring, och anställd på Ericsson, utvecklade jag ett datorprogram som andra förväntades använda som hjälpmedel vid test av dåtidens telefonväxlar, AXE. Jag kan lätt minnas de situationer när jag presenterade mitt program inför skeptiska medarbetare som kritiskt undrade vad denna nya programvara skulle vara bra för. Den oro jag kände för att mitt program inte skulle uppfylla sitt syfte, och vara bra nog, var ingenting mot den ångest jag kände då jag skulle prata inför alla dessa människor.

Jag tror att du, som nu kanske står i en situation liknande den jag stod i då, kan känna dig lugn. Det går att övervinna ångesten. Idag trivs jag när jag står som lärare inför större grupper. Ju större grupper jag har framför mig, desto mer engagerad blir jag. Jag älskar utmaningen att skapa en situation där alla i den grupp jag pratar till känner sig personligt berörda av det jag har att förmedla. Ett antal praktiska kurser i presentationsteknik och utbildningsmetodik, ett antal besök hos ”röstcoacher” och hundratals utbildningssituationer har fått mig att nå dit.

Jag tror att denna skrift, med konkreta tips, är den hjälp du behöver för att för att du skall lyckas med den presentation du ska göra. Vem vet, kanske även du en dag upptäcker tjusningen i att sprida kunskap, inspiration och engagemang genom att prata inför andra människor.

Mitt program, det som jag utvecklade på Ericsson som dryg 25-åring, blev väl spritt. Under några år turnerade jag runt i olika europeiska städer och höll utbildningar. Jag tror den perioden fick mig att förstå hur kul utbildning kan vara.

Sedan dess har jag utbildat i olika sammanhang, i såväl i Sverige som i Asien och USA. Jag har utbildat i västerländska, muslimska och buddistiska kulturer. Jag har lärt mig älska att utbilda. Jag har lärt mig att trivas i det möte med människor som utbildningssituationen ger. ”

Kategorier:Presentationsteknik
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

