Hem > Fotofrågor > Fotofråga om skillnaden mellan DX- och FX-objektiv

Fotofråga om skillnaden mellan DX- och FX-objektiv

Hej Janne!
Vet att det är skillnad mellan DX och FX kameror, men vad är det för skillnad på DX och FX objektiven? Kan man använda de olika objektiven hur som helst på DX och FX kameror eller blir det någon skillnad om jag använder ett FX objektiv till min D3100?
Mvh Lars



Hej,

Som du säkert vet har FX-kameran en större sensor än DX-kameran. FX-kamerans sensor är 24×36 mm, medan DX-kamerans är ungefär hälften, 17×24 mm

FX-objektiven klarar att leverera en bild som fyller ut hela FX-kamerans sensor, och klarar galant även att fylla ut DX-kamerans sensorns

DX-objektiven klarar bara att fylla DX-kamerans sensor, och inte FX-kamerans större sensor. Därav blir DX-objektiven billigare.

Ett FX-objektiv fungerar på alla kamerahus, även din D3100
Ett DX-objektiv fungerar bara på DX-kameror

Kategorier:Fotofrågor
  1. Lars Steenberg
    21 januari 2013 kl. 18:40

    Med Nikon D600 fungerar det utmärkt med att använda DX objektiven. Självklart så blir bilderna beskurna, men det fungera jättebra.

    • 21 januari 2013 kl. 18:45

      Det stämmer, men då använder du inte D600 som den FX-kamera den är. Du använder den som en DX-kamera.
      Kameran använder bara en del av sin FX-sensor, motsvarade storleken av en DX-sensor.

  2. 21 januari 2013 kl. 19:44

    Om jag inte har fel så använder man endast runt 47% av sensorn ifall man sätter ett DX objektiv på en FX sensor. FX = 864 mm2, DX = 408 mm2. Rätta mig gärna om jag har fel. Något som jag undrar är… Stämmer det verkligen som jag ibland läser att DX har minst lika bra kvalitet som FX… Om ja, hur kan det stämma? Om det hänger på kvalitet.. varför tillverkar då inte Nikon fullformat med DX kvalitet sensorer? Hälsa Sonja!

    • 21 januari 2013 kl. 21:57

      Jag tror inte att man kan koppla den bildkvalite som en sensor ger till dess storlek. Bildkvaliten som en sensor levererar styrs av många faktorer. Från pixeldensitet till sensorteknik, via en massa saker som jag inte har kunskap om.

      Dock lär det knappast vara så att den del av en sensor som blir kvar, efter att man sågat bort ena halvan, blir sämre än den var innan man sågade 😉

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

