Hem > Annat > I förmiddags kl 11.45 somnade min Sonja in

I förmiddags kl 11.45 somnade min Sonja in

Sonja är unik. Den nyfikenhet, den klokhet, den envishet och den sociala förmågan i form av lyhördhet, ärlighet och lojalitet som Sonja har är sällsynt att finna i en och samma person. För mig har det varit en enorm förmån och väldigt lärorikt att få leva tillsammans med Sonja i drygt 7 år.

Den senaste tiden har jag helt och fullt supportat Sonja hemma. Sonjas och min önskan var att hon skulle kunna avsluta sin tid hemma i sitt hus tillsammans med mig.

Vi har nu genomfört detta. Klockan 11.45 i förmiddags tog Sonja sitt sista andetag i lugn och ro utan smärta eller ångest i min famn.

För mig lever Sonja vidare. Hon kommer för evigt finnas vid min sida som en trygg och pålitlig vän.

Min sång till henne.

Läs mer om Sonja på hennes blogg

Kategorier:Annat
  1. gunilla Kardevall
    05 mars 2013 kl. 19:11

    OJ. Sorgligt, men vad fint ändå

    • 05 mars 2013 kl. 22:21

      Tack Gunilla! Trots situationen är jag nöjd eftersom att jag vet att Sonja känner sig nöjd med det avslut hon fick.

  2. 05 mars 2013 kl. 19:15

    ❤ Sov gott Sonja.. ❤ Kramar i mängder till dig Janne..

  3. 05 mars 2013 kl. 19:16

    Oh Janne…jag beklagar så… Det finns inga ord i stunder som dessa! Du kommer för alltid bära med dig den kärlek ni delar. Sonja kommer för evigt ha en boplats i ditt hjärta! Som du själv säger, hon kommer leva vidare, vid din sida, även om du inte kan se henne…
    Stor varm styrkekram till dig Janne!

  4. Ingela
    05 mars 2013 kl. 19:17

    Mitt deltagande i din stora sorg.
    Har lyssnat på din vackra sång och gråtit en stund
    Ingela

  5. Rosie
    05 mars 2013 kl. 19:19

    Sorgligt, men fint att hon fick sluta sina dagar som hon önskat hemma tillsammans med dig.

    • 05 mars 2013 kl. 22:24

      Tack Rosie, i allt elände vart slutet bra. På så sätt vann vi över sjukdomen.

  6. Thomas Gehlhaus
    05 mars 2013 kl. 19:30

    Janne, jag beklagar av hela mitt hjärta!

  7. Ellen
    05 mars 2013 kl. 19:44

    Jag beklagar den sorg du nu bär. För bara 3 månader satt jag med samma häfte av ulla s. Det var då min mamma jag vårdade. Mamma delade inte bara ålder och sjukdom med din sonja, utan var även hon en ärlig, lojal och en helt fantastisk person. De kanske har funnit varandra, vem vet?! Jag känner för dig och undrar varför livet får vara så orättvist. Stor och mycket varm kram

  8. Kristina Lodnert
    05 mars 2013 kl. 20:32

    Mina varmaste tankar till er båda.

    Jag har följt dig/er sedan en Nikonkurs för ett par år sedan. Har väl hållt mig anonym.
    Min uppfattning jag fått är att ni båda är unika och det känns ju bra att sista tiden blev som ni ville ha den.

    Med varmt deltagande
    Kristina

    • 05 mars 2013 kl. 22:27

      Tack! Sonja är unik och jag är stolt över att vara en pusselbit som passade henne.

  9. Karin N.
    05 mars 2013 kl. 21:06

    Janne!
    Mina varmaste tankar till dig! Du kommer att bära med dig minnet av Sonja som en helt fantastisk person som du hade glädjen att få lära känna och ha vid din sida. Sonja var unik med sin nyfikenhet och hängivenhet, och hon hade en fantastisk förmåga att hitta något att prata om och intressera sig för hos alla. Hoppas att du finner styrka att gå vidare utan din älskade Sonja, och tänk på att på sitt sätt kommer hon alltid att finnas hos dig!
    Kramar, Karin NG

    • 05 mars 2013 kl. 22:30

      Tack! Ja, Sonja kommer alltid att finnas vid min sida. Just nu hänger hon runt min hals i form av förlovnings- och vigselring. Där trivs vi med att hon finns.

  10. Lillemor Bylund
    05 mars 2013 kl. 21:09

    Mitt varma deltagande!

  11. 05 mars 2013 kl. 22:04

    Ett stort tack till alla era varma tankar och kloka ord.
    Ett stort tack till alla era SMS, mail och telefonsamtal.
    Ett stort tack för all omtanke jag känner från så många.

  12. 05 mars 2013 kl. 22:10

    En varsam styrkekram kommer här … *kramar om* …. lyssnat på din fina sång …. så fint att få vara så nära varandra ända till slutet …. Sonja – vila i frid …

  13. Peter Söderlund
    05 mars 2013 kl. 22:33

    Vårt varmaste deltagande, från Peter o Monica

  14. 05 mars 2013 kl. 23:38

    Bästa Janne…
    Jag både lider med dig och beundrar dig för det osjälviska och fantastiska stöd du har varit för din Sonja, samtidigt som du, åtminstone utåt sett, har uppvisat ett heroiskt lugn och fasthet. Jag och Packi är djupt imponerade och rörda över detta! Årets Hjälte och Medmänniska 2013, säger jag bara!!

    Hoppas du nu tar och får tid att landa, summera och gå vidare utifrån din agenda och ingen annans. När du så vill, känner och önskar, så ere bara å hojta till!!

    Fridens
    Oscar & Packi

    • 06 mars 2013 kl. 00:05

      Jag har gråtit hela dagen. I ensamhet, men mest när jag pratar med vänner om vad som hänt.

      Att jag trots allt känner mig lugn och nöjd beror på att Sonja och jag hade en plan för hur hennes döende skulle gå till. En plan som vi följde exakt.

      Trots påstötningar om att vårdhem fanns som alternativ kunde Sonja vårdas av mig i hemmet och somna in hemma i sitt eget hus i min famn, utan smärta eller oro. Jag var mentalt förberedd på vad som skulle ske och kunde låta henne ta sitt sista andetag i lugn och ro.

      Jag ser det som en seger för Sonja.

      Jag kommer nu ha en tids semester för att först landa själv i vad som hänt, och sedan starta upp jobb i en del praktiska saker som måste lösas. Jag har ingen fast tidpunkt när jag måste börja jobba. Jag har gott om sparad semester 😉

  15. Donald Ericsson
    06 mars 2013 kl. 01:57

    Beklagar verkligen sorgen över din förlust av din kära Sonja ! och jag vet hur jobbigt det är när någon nära och kär går bort för jag förlorade min mamma för en vecka sedan, ha de så bra det går Janne.

    • 08 mars 2013 kl. 18:11

      Tack Donald! Tack vara alla vänliga och omtänksamma människor klarar jag nog av detta med tiden.

  16. Halina
    06 mars 2013 kl. 04:51

    Beklagar sorg… mycket vacker sång…
    Varm Kram
    Halina

  17. 06 mars 2013 kl. 06:24

    Många varma styrkekramar till dig.

  18. muppins
    06 mars 2013 kl. 06:51

    Jag tycker att detta är så oerhört sorgligt. Men ni hade en fantastisk tur som hade varandra. Jag tror att Sonja fick det finaste slutet en människa i hennes situation kan få.

    En stor kram
    Linda

  19. Per
    06 mars 2013 kl. 07:10

    Jag har inga ord som räcker till… det är så sorgligt, Sonja var en väldigt fin människa.
    Tänker på dig.
    /Per

  20. 06 mars 2013 kl. 08:28

    Jag beklagar.
    Tror vi är många som inte kände Sonja i verkliga livet men som kommer sakna en fantastisk blogg- akvarie- och fotovän på nätet.

    / Janne

  21. 06 mars 2013 kl. 11:40

    Ord för detta finns inte, jag tänker på dig och hur ni kämpade tillsammans. Stor styrkekram till dig. //Lotta

  22. 06 mars 2013 kl. 14:01

    varma styrkekramar till dig.

  23. 06 mars 2013 kl. 16:34

    Janne,

    Som jag skrev på Sonja’s blogg, så hittar jag inga ord. Orden jag vill ge känns så fattiga..!

    Jag har läst om och om igen, kanske har jag trott att jag ska finna orden?!

    Jag beundrar er båda, Sonja finns alltid vid din sida.

    Varma kramar!

  24. Lasse
    06 mars 2013 kl. 17:05

    Mitt deltagande i din stora sorg.
    Kände inte Sonja, men hennes blog var en
    stor inspirationskälla för mig.

  25. Anna OD-Foto
    06 mars 2013 kl. 21:33

    Sonja och jag spelade Wordfeud på telefonen ända fram till slutet. Jag tänkte att hon inte var så pigg när svaret dröjde, för vi hade dealen att det var helt okej om hon behövde ta en paus, vi spelade inte för att vinna utan för att ha trevligt. Hon skrev inte en rad om att hon blivit sämre. Jag antar att det var typiskt henne att inte gnälla. Men, när jag skickat en inbjudan till ett nytt spel så tänkte jag att jag skulle läsa på din blogg om du skrev något om hur det var … En stor förlust för dig, men även för alla vänner och fotografer. Sköt om dig Janne, du har varit fantastisk hela den här tiden, det har jag kunnat läsa i Sonjas blogg, bättre hade hon inte kunnat ha det än med dig! Kram. /Anna

  26. nikonetha
    07 mars 2013 kl. 07:43

    En stor styrkekram från mig!

    Agnetha

  27. 07 mars 2013 kl. 07:44

    Vila i frid, fantastiska Sonja <3. Mina varmaste tankar till dig, Janne, i dessa dagar!!
    KRAM Ulrica

  28. Henrik
    07 mars 2013 kl. 20:30

    Beklagar verkligen sorgen Janne!

    /Henrik

  29. 08 mars 2013 kl. 13:25

    Hej Janne. Som många har skrivit här så saknas det ju ord. Jag har följt er kamp lite såhär på avstånd. Samtidigt som det tar hårt att läsa om Sonjas bortgång så finns det så mycket vackert i hur ni har hanterat och tagit vara på den här tiden tillsammans.

    Du har mitt djupaste deltagande.

  30. 08 mars 2013 kl. 18:18

    Ni alla ska veta att ni ger mig stor styrka och tröst genom alla era omtänksamma kommentarer. När jag läser det ni skriver här och ser alla de fina blommorna som jag fått hit hem från snälla människor känns allt lite lättare.

  31. Martin Bernandersson
    09 mars 2013 kl. 13:03

    Janne,
    Jag har varken träffat dig eller Sonja men har följt din blogg ett par år nu, och har därför fått en sorts relation till er. Därför blir jag ledsen när jag läser att Sonja har gått vidare, men samtidigt glad för er skull att det skedde på det sätt som ni ville. Ni är båda fantastiska och jag skänker dig och dina nära styrketankar i ert sorgearbete.

  32. 09 mars 2013 kl. 19:00

    Stort tack Martin! Dina tankar värmer.

  33. Lennart Welander
    11 mars 2013 kl. 09:43

    Hej Janne!
    Jag har deltagit på flera Nikon utbildningar som du hållit och vi har pratat en del om din Sonjas sjukdom. När jag idag besöker denna sida blir jag oerhört ledsen och bestört av att din Sonja har lämnat jordelivet. Jag beklagar djupt din Sonjas bortgång. Det finns ett ljus i mörkret, alla dom finna stunder som ni haft tillsammans kommer att hjälpa dig när du trots allt måste gå vidare!

  34. Janne Wästlund
    11 mars 2013 kl. 14:59

    Beklagar Janne förlusten av din livskamrat, Sonja. Skänker en tanke till er båda.

  35. 12 mars 2013 kl. 01:12

    Även om jag inte svarar på var och en av era kommentarer skall ni veta att Sonja och jag uppskattar alla kommentarer av hela våra hjärtan. Jag kunde inte ana att jag och Sonja skulle få det enorma stöd som ni nu ger oss.

    Jag tycker det är väldigt roligt att ni som aldrig känt oss på annat sätt än att ni följt våra bloggar ger er till känna med era varma ord. Det känns häftigt! Glöm inte att ni är lika välkomna på begravningen som alla andra om ni känner för det.

  1. 05 mars 2014 kl. 08:05
  2. 05 mars 2015 kl. 10:12
  3. 05 maj 2015 kl. 21:19

Kommentera

