Hem > Annat > Idag har jag varit social

Idag har jag varit social

Idag har jag inte gjort så mycket, men jag hade min syster och hennes Bosse här så att vi satt och surrade ett tag. Vi åkte också till Vallentuna kyrka så att dom fick se hur kyrkan och minneslunden ser ut. Det var jobbigt att vara där, men minneslunden ligger väldigt fint, med utsikt mot Vallentunasjön. Där kommer Sonja att trivas och känna sig hemma. Jag ser fram emot att komma dit i vår, när grönskan kommer och vattnet porlar. Där tror jag att jag kommer att fotografera de vackraste blombilder jag någonsin gjort.

Jag går förstås och tänker och grubblar på vad som hänt. Jag gråter en del. Jag funderar på begravningen. Idag beställde jag printning av en bild monterad på kapaskiva som skall få stå på Sonjas kista. Det blir fint. En bild som hjälper oss att minnas den friska och levnadsglada Sonja.

Jag tänker att jag vill säga något på begravningen. Inriktningen på vad jag vill säga är uppenbar för mig, kanske får jag till något. Efter alla mina fotokurser är jag van att prata inför folk, men att prata i kyrkan på Sonjas begravning kommer bli det svåraste jag någonsin gjort.

Jag funderar också på vad jag skall göra nu. Var skall jag bo?
Just nu är det lite rörigt i mitt huvud. Ena dagen tänker jag att jag vill bo kvar här i Vallentuna, andra dagen tänker jag att det nog blir jobbigt eftersom allt här i huset påminner om Sonja och saker vi gjort. Jag tror det är viktigt att inte ta något förhastat beslut om detta, utan vänta tiden an en stund.

Blommor nästan strömmar hit. I sådan takt att jag har lärt känna blombuden 😉
Tack alla för era varma tankar!

Här är en bild på scilla som Sonja fotograferat vid Vallentuna kyrka
09-9040

Kategorier:Annat
  1. 09 mars 2013 kl. 21:53

    Se tiden an, ta dag för dag och var bara dej själv – gråt vid minnena, le vid minnena och du ska se att sorgen mildras …. men låt det få ta den tid det tar …. *kramar om*, lev och minns åt allt roligt ni haft, alla fina bilder ni tagit, le vid blommorna som Sonja planterat som snart kryper fram ur jorden … det är Sonjas hälsning till dej. Försök njuta av tanken vid det som gjorde Sonja så nöjd när hon visade sina fina blommor i sin blogg förra året. De är dina nu! Dagarna kommer och går, det är tiden och det är nog meningen att du ska ta tillvara den på det allra bästa sättet du kan …. Sonja ville det. *kram*

  2. 09 mars 2013 kl. 23:05

    Du är klok, och jag tar till mig av dina råd. Det enda problemet är att dina rader gör mig rörd, och får mig att gråta än mer. Hur mycket tårar har man i kroppen…

    Jag minns hur Sonja och jag, i höstas, hjälptes åt att lägga kogödsel i rabatterna. Trots att Sonja då hade svårt att gå skulle hon absolut se till att allt blev så bra som möjligt för blommorna. Självklart vill jag se när dom kommer fram i vår och slutligen spirar. Då är det Sonja som ler mot mig.

  3. 10 mars 2013 kl. 02:19

    Janne, det är inte farligt att gråta …. det är för det mesta väldigt sorgligt och ledsamt men det är absolut inte farligt …. efteråt kan det kännas lite bättre …. du kommer att gråta länge än, ingen kan ändra på det … så gråt Janne, men lev, lev och njut av livet också, så gott du kan … det kan du!

  4. Anna OD-Foto
    10 mars 2013 kl. 15:17

    Det är bra att ”skynda långsamt”, om var du ska bo, vad du ska göra med saker och allt sånt, men det vet du säkert ändå, fast det kanske är skönt att höra det från fler… Jag är säker på att du fixar det där med talet. Vill du hålla det så kommer det att gå bra. I såna här lägen är vi alla olika, vi vill göra olika saker. Följ din egen känsla och gör det du vill, det är okej om det är svårt, det är okej att avbryta sig och fiska upp en näsduk om det behövs, men finns det ord som du vill säga, så gör det, eller sjung dem, om det är lättare. Sonja tyckte om dig, så allt du gör, eller avstår ifrån, kommer att vara sånt hon gillar, eftersom det är du.

    Har skrivit ett sms om tisdag, kommer gärna. Jag har inte varit så aktiv på Naturfotoforum, först fickjag ryggbesvär och sedan har det tagit sån tid att hinna ikapp att plåtandet har fått lida, men det var tack vare fotointresset som jag lärde känna Soja, så det känns rätt att gå i det sammanhanget ändå. Skriver en anmälan här också ifall tekniken på något sätt skulle strula. Vi ses där, tack för initiativet med en fototräff.

    • 12 mars 2013 kl. 00:52

      Tack Anna, jag hoppas att jag både sjunger/spelar och säger några ord, men orden tar jag kanske på minnesstunden efteråt… Vi får se hur det blir.

      Du är naturligtvis välkommen till Big Ben.

  5. Inger Linde
    11 mars 2013 kl. 18:16

    Det var skönt att träffa dig och få krama om dig och se att du trots allt hänger med. Det kändes både bra och lite konstigt att komma till Vallentuna. Nu ska jag se till att jag kan hålla något och helst några av blomskotten vid liv. Det skulle kännas som ett väldigt trevligt minne av Sonja.
    Det var fint och skönt att komma till kyrkan. Det ger lite inre ro och vilken fantastiskt fin minneslund. Jag gissar att du kommer att tillbringa en hel del tid där i vår!
    Om du känner att du vill säga någonting på begravningen tycker jag absolut att du ska göra det. Det kan bara bli och kännas rätt!
    Jag tycker att du ska låta beslutet om var du ska bo, få ta sin tid så det hinner mogna. Jag tror du kommer att vackla fram och tillbaka en tid och allting har ju sina plus och minus.
    Jag är glad över att jag har fått lära känna Sonja som är (vill inte säga var) en sådan öppen, positiv och enkel person att lära känna. Lätt att ha att göra med. Man tycker bara om henne och det klickar direkt.
    Nu är jag glad över att både Bosse och jag har spelat wordfeud en tid med Sonja och kunnat surra lite samtidigt. Det blir så enkelt och kravlöst på något sätt. Man spelar när man vill och skriver några rader om man vill och när man orkar och har lust.
    Ta hand om dig! Det är bra att du har så många bra människor runt omkring dig så du får prata och få ur dig dina tankar och funderingar och även gråt. Det känns lite lättare när man kan lätta på trycket och ventilera lite.
    Kramar på dig!

    • 12 mars 2013 kl. 00:57

      Det var jätteroligt att ni kom hit, och nu har ni sett lite till av Sonjas värld. Jag tycker det är jättekul om du lyckas hålla någon av Sonjas Hoyor vid liv. Då vill jag se den då och då. Du inspirerade faktisk en kompis till att komma hit och plocka Sonjas blomskott 🙂

      När det gäller boendet vet jag att det är bra att vänta innan jag bestämmer mig. Jag vill ju inte sälja huset och ångra mig efteråt… Det är inga problem för mig att finansiera två bostäder, men det är dumt att göra det alltför länge.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

