Hem > Annat > En fantastisk präst – Johannes Söderqvist

En fantastisk präst – Johannes Söderqvist

Idag var jag på ett möte med den präst, Johannes Söderqvist i Vallentuna församling, som skall sköta Sonjas begravning. Det hela började med att jag berättade för honom vem Sonja var, detta för att han skall kunna hålla ett begravningstal kring henne. Jag berättade och han tolkade.

Johannes var oerhört lyhörd och förstod allting så bra och så rätt.

Som jag sagt tidigare lämnar Sonja ingen oberörd, och inte heller prästen var oberörd utan började gråta. Jag vet att den mannen kommer att hålla ett fantastiskt tal kring Sonja. Missa inte det.

Vi gick igenom hur cermonin skall gå till, hur saker skall sägas och och vilken musik som skall spelas. Prästen läste mig som en bok och kunde förutse mina val 😉

Detta känns väldigt, väldigt bra. Det sa jag till honom, och jag är övertygad om att Sonja får en väldigt vacker minneshögtid.

Lär mig, du skog, att vissna glad
en gång som höstens gula blad:
en bättre vår snart blommar,
då härligt grönt mitt träd skall stå
och sina djupa rötter slå
i evighetens sommar.

Lär mig, du fågel, med din flykt
att bryta upp och färdas tryggt
mot obekanta stränder.
När allt är vinter här och is,
jag mot ett evigt paradis
min blick och längtan vänder.

Lär mig, du fjäril, vingad, lätt,
vad Herren ock åt mig berett,
där du mot höjd dig svingar.
I går dig puppan inneslöt,
i dag du glad ditt fängsel bröt:
min själ skall ock få vingar.

Jag var även inne i kyrkan och tände ett nytt ljus för Sonja, samt skrev några enkla ord till henne.

Kategorier:Annat
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

