Hem > Annat > Några ord

Några ord

Jag känner, och har länge känt, att jag skulle vilja säga några ord på minnesstunden, efter Sonjas begravning. Inte till Sonja, henne har jag sedan länge sagt allt till, utan till Sonjas vänner som samlas denna stund. Ikväll har jag satt upp stolpar kring vad jag vill säga. Nu hoppas jag bara att jag klarar av att samla mig så att jag kan få dessa ord sagda…

Som jag skrivit tidigare, även om jag är van att tala inför andra, blir dessa ord de svåraste jag någonsin sagt.

Kategorier:Annat
  1. 04 april 2013 kl. 19:34

    Det går säkert bra, eftersom du är van att tala och vet var du ska titta, hur du ska andas och allt sånt. Skulle det ändå bli så att du behöver ta en liten paus, gör det, alla kommer att förstå och vänta på dig – och det kommer inte att vara något sådant man minns efteråt i alla fall.

    Ett tips är att göra som många idrottsmän gör för att ta bort nerver inför en stor tävling, det som kallas mental träning. Du sätter dig och blir lite meditativ först, och så tänker du på ett glatt, ljust och tryggt minne, tänk på det så mycket du bara orkar, förstärk minnet med färger som du förknippar med det och försök höra musik som hör ihop. Det ska bara glatt och kanske i det här fallet inte om Sonja. När känslan är som starkast, tryck ihop tummen och långfingret på ena handen och tänk ”Wow!”. Gör om detta några gånger, förstärk känslan av glatt, ljust och tryggt och när känslan är som starkast, tryck ihop fingrarna igen. Om det sedan blir jobbigt att prata, tryck ihop fingrarna igen medan du pratar, det kan du göra bakom ryggen eller i fickan, ingen behöver se. Du kan då få tillbaka känslan. Du kan göra det här med det ljusa minnet redan nu i kväll, kanske precis innan du ska sova, det kommer att sitta kvar till i morgon. När du sedan ändå är avslappnad och tänker på det ljusa kan du också tillåta dig att bara glida lite djupare och in i sömn. Då får du förhoppningsvis sova lugnt i natt på köpet, så att du är utvilad i morgon. Kram!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

