Hem > Annat > Arbetet med bouppteckningen är påbörjat

Arbetet med bouppteckningen är påbörjat

Jag var nere på begravningsbyrån och visade papper och berättade allt jag vet om Sonjas och mina ekonomier. Om en dryg vecka kommer en ekonomisk sammanställning skickas till skattemyndigheten. 2-4 veckor senare skall arvsskiftet vara klart.

Jag har lärt mig att jag redan nu kan annonsera ut huset till försäljning. Skillnaden blir bara att det då är dödsboet som säljer, och inte jag, men i slutändan blir resultatet detsamma.

Jag har sprungit ett par varv mellan Nordea, där Sonja har ett lån, och Handelsbanken, där hon har sina pengar. Jag förklarade för Nordea att dom måste sluta dra pengar från konton som inte längre fylls på med pengar utan skicka fysiska räkningar till mig i stället. Efter en stunds argumenterande fick jag som jag ville 🙂

Dom fysiska räkningarna kan jag betala med mina pengar, alternativt be Handelsbanken betala med Sonjas pengar.

Kategorier:Annat
  1. 10 april 2013 kl. 20:55

    Det är mycket jobb med det där som man inte hade en aning om innan man ska igenom det själv… Men jag skulle nog väntat med att annonsera ut huset tills trädgården börjar grönska.

    • 10 april 2013 kl. 21:18

      Jag tror inte annonsen kommer ut under april eftersom jag just nu har en väldig oreda bland saker i huset, snarare i maj, så jag tror våren hinner komma 😉

      Däremot bör jag kunna kontakta mäklare tämligen direkt.

      • 11 april 2013 kl. 07:37

        JTäner bara att det är synd att missa trädgårdsintresserade speulanter för att de inte ser alla pärlor Sonja planterat där,
        Jag har bestämt att det blir vår nu till helgen 😉

      • 11 april 2013 kl. 08:59

        Dom blommorna skall jag försöka behålla. Min plan är att sälja med förbehållet att jag kan hämta upp lökar ur jorden i höst när dom vissnat ner.

  2. 10 april 2013 kl. 22:53

    Jag har absolut inga problem med detta, men det var oväntat för mig att när jag dör kommer den del av mina tillgångar, 50% som jag ärvt av Sonja, tillfalla Sonjas mor och bror. Resten går till min dotter.

    Det känns rimligt.

    • Oscar
      11 april 2013 kl. 11:40

      Har det med att din dotter inte är Sonjas dotter att göra? Annars finner jag den arvsgången synnerligen märklig…

      /Oscar

      • 11 april 2013 kl. 11:49

        Så är det!

        Om inte vi hade varit gifta hade Sonjas släktingar ärvt eftersom Sonja saknar bröstarvingar (barn, barnbarn). Nu blir Sonjas mor och bror s.k. efterarvingar och får Sonjas arv efter mig.

        Man lär sig 😉

  3. Anders Keyser
    11 april 2013 kl. 14:44

    Det är mycket som skall ordnas hit och dit! Jag hade en himla tur att min frus mamma tog hand om den ekonomiska biten när jag var i samma läge som du är!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

