Hem > Annat > Jag funderar kring husförsäljningen och så kallade dolda fel

Jag funderar kring husförsäljningen och så kallade dolda fel

När man säljer hus har säljaren skyldighet att informera om kända fel. Samtidigt har köparen skyldighet att undersöka huset. Som säljare har man ansvar för s.k dolda fel i 10 år efter försäljningen.

Jag har varit mycket i huset sedan jag träffade Sonja, men bara bott där sedan september 2012. Det innebär att jag inte ”kan” huset. Det kan finnas fel som jag inte känner till.

Jag tänker att det känns jätteviktigt för mig att ordna en besiktning, och att teckna en försäkring mot s.k dolda fel. När jag kollar Swedbanks fastighetsbyrå ser jag att deras försäkring kostar ungefär 13.000:-. Det känns som en vettig kostnad att ta när jag säljer ett hus för 2,5 miljon.

Kategorier:Annat
  1. 11 april 2013 kl. 19:29

    Janne, jag tror inte du behöver bekymra dig över dolda fel, eftersom du inte bott i huset någon längre tid kan du ju inte veta om det finns några dolda fel och då är det köparens ansvar att undersöka huset. Det kan ju nästan ses som att du har ärvt huset och hur skall man då veta något om det.
    Mvh Lasse

    • 11 april 2013 kl. 21:24

      Jag hoppas du har rätt, men en försäkring, med tillhörande besiktning, skulle kännas ärligt och tryggt.

  2. Bengt Kallander
    11 april 2013 kl. 21:35

    Jag skulle göra som du tänker, skaffa en försäkring mot dolda fel./ Bengt
    (Skulle kännas bäst.)

  3. AKWI
    12 april 2013 kl. 09:33

    Hej Janne,
    Jag kom in sent i din blogg (jan 2013) när jag letade efter tester av Nikon D600 som jag nyligen införskaffat efter min D90.
    Tycker det är starkt av dig att orka skriva efter det som du varit med om.
    En bekant till mig säljer huset efter 34 år och han tycker det är jobbigt och då är han ändå byggnadsingenjör och varit fastighetsförvaltare, kan bero på att han är petnoga. En försäkring för 13 papp är nog en billig och bra lösning i samanhanget.
    Jag ser framemot att läsa mer av din blogg om Nikon etc. Bloggen ligger som länk på mitt skrivbord.

  4. 12 april 2013 kl. 10:44

    Tack ska ni ha för era råd!
    Ja, AKWI, bloggen skall återgå till att handla om foto så fort sådana tankar får plats i mitt huvud. Kanske i början av maj…

    Söndag den 5 maj skall jag köra min första Nikon School Intro på ett bra tag. Det blir här i Stockholm.

  5. 17 april 2013 kl. 20:35

    En försäkring mot dolda fel är jättebra. Det finns folk som flyttar in som är rena dårar. När jag sålde min bostadsrätt i Uppsala påstod de att det luktade kattpiss (eftersom de visste att jag hade katt, antar jag). Jag hade hyrt en städfirma, så de hade städansvaret. Då försökte de få avdrag på köpeskillingen i efterhand genom att säga att de skulle hyra in någon lampa där det syntes om det var sådana skador. Jag visste dock att detta låg under den allmänna besiktningen, att bostadsrätter gäller köparens undersökningsplikt. Hade det varit ett hus hade det kunnat bli problem däremot. (Givetvis hade jag inte haft någon katt som pissat på golven, jag hade bara gamla kastratkatter då, och det var ju dessutom känt att det bodde både människor och katter i lägenheten vid försäljningen, så det skulle de i så fall ha sagt då.) Jag hörde aldrig mer om det, men hade jag inte vetat hade jag kunnat bli rädd och gått miste om pengar som rätteligen var mina. Så en försäkring är toppen, liksom att du köper flyttstädningen när huset är tomt, så att du slipper anmärkningar på detta med. För hur bra du än städar så kan det finnas knäpppgökar som bara är ute efter att klaga.

  6. 17 april 2013 kl. 20:41

    Nu har jag lärt mig att det i slutänden antagligen blir så att jag friskrivs tillräckligt bra utan försäkring. Detta baserat på att det är dödsboet som säljer (Sonja) och inte jag, och att jag bott i huset mycket kort tid. I gengäld kommer köparen undersökningsplikt att förstärkas och poängteras.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

