Hem > Annat > Osmakligt av stenhuggerier

Osmakligt av stenhuggerier

Idag fick jag adresserad reklam från två stenhuggerier. Dels Petterssons Stenhuggeri i Västervik, men också från J. Thorns Stenhuggeri i Bengtsfors.

Jag blev upprörd och stött av att dom aktivt försöker profitera på min sorg. Reklam måste vi acceptera, men inom vissa branscher blir reklam, och i synnerhet direktreklam, helt fel.

Jag ogillar även när begravningsbyrån FONUS gör TV-reklam. Även om det inte är direktreklam gjorde deras reklam att jag valde en annan begravningsbyrå.

Jag kunde inte låta bli att ringa upp Petterssons Stenhuggeri och berätta hur illa jag mådde av deras oetiska marknadsföring. Extra upprörande blir detta eftersom dom själva är medvetna om att dom är ute på ett känsligt område. Dom inleder sin skrift:

”Vi är väl medvetna om att vårt ärende är känsligt och att Ni har rätt att fordra hänsyn och pietet”

Jaha, och ändå kan dom inte avstå från att skicka ut sin reklam.

Jag har informerat Petterssons Stenhuggeri om detta blogginlägg och gett dom möjlighet att kommentera saken.

Kategorier:Annat
  1. 17 april 2013 kl. 20:28

    Oj, det var fult. Dessutom är de oartiga nog att skriva ”ni”, ett ord som väldigt många gamla (och trots allt är det mest gamla de vänder sig till antar jag, jag menar inte att du är gammal 🙂 ) tar illa vid sig av. De äldre kallar antingen varandra för en titel, som Doktor Svensson, Major Andersson eller Professorskan Karlsson. De som inte har titel kallas för Herr – eller Fru Larsson. Den man sade ni till var till exempel tjänstefolket, så det användes alltså endast _nedåt_. Detta har den yngre generationen helt missat. Så skriften är inte bara osmaklig för utskicket i sig, utan dessutom är den rent oartig. (Den så kallade dureformen var inte för att ta bort ”ni” utan för att ta bort titlar således.) Nu blev det delvis en avvikelse från ämnet, men det kanske kan vara intressant att känna till. Samtidigt håller jag givetvis med om att man inte ska skicka pushreklam till den som är ledsen, för då är man mer påverkbar, och kanske inte orkar stå emot. Jag tror att det är super att du skriver i bloggen för att få perspektiv, men också bygger den ju vidare på Sonjas fina blogg, för detta hör ju också till sjukdomen, vad som händer. Många kommer att ha glädje av detta som hamnar i samma sits och kan läsa om alla olika saker som händer, så att i alla fall dina läsare är mer förberedda _om_ det nu skulle hända. Du borde göra en bok i ämnet med en blandning av din och Sonjas bloggar och de fina bilderna som hör ihop med dem. Det vore ju ett sätt att låta Sonjas minne leva vidare även för de som inte fick lära känna henne medan hon levde. Det här är kanske alldeles för tidigt att ta ställning till nu, men det kan vara med dig i tanken kanske. Under tiden finns ju båda bloggarna förstås!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

