Hem > Annat > Skäms Nordea!

Skäms Nordea!

Sonjas dödsbo har ett huslån i Nordea. Nordea har tidigare dragit kostnaden för detta lån via autogiro. Jag har förklarat för Nordea att detta inte funkar längre eftersom dödsboets konton och internetbank är låsta, och att jag som efterlevande inte kan flytta pengar till aktuellt konto innan bouppteckningen är klar hos skattemyndigheten.

Nordea förstod detta och skickar nu en fysisk räkning till dödsboet. Dom postar räkningen till dödsboet i Vallentuna den 23 april och kräver betalning senast den 27 april. Jag såg räkningen idag.

Jag har haft med många företag att göra efter Sonjas bortgång. Alla har varit förstående och tillmötesgående, men inte Nordea.

Hur tänker Nordea då dom skickar en en räkning med fyra dagars betalningstid till ett dödsbo där ingen dagligen tömmer brevlådan?

Hur tänker Nordea då dom skickar en räkning med fyra dagars betalningstid till ett dödsbo, där närmast anhörig måste gå till en fysisk bank för att betala räkningar.

Naturligtvis borde Nordea skickat ut räkningen mycket tidigare för att ge mig möjlighet att hantera den.

Kategorier:Annat
  1. Thomas Gehlhaus
    01 maj 2013 kl. 22:13

    Man kan tycka att anhöriga till nyligen avlidna personer kunde visas lite hänsyn! En del gör så, andra klampar runt som vanligt…

    • 02 maj 2013 kl. 07:05

      Jag påstår att dom allra flesta visar god hänsyn. I mitt fall är det bara Nordea som krånglat och bökat.

  2. 02 maj 2013 kl. 11:14

    Men fy vad dåligt!
    Hade jag varit dig hade jag tagit med räkningen och gått in på Nordea och slått näven i bordet alt gått till tidningarna.
    För djävligt rent ut sagt!!!

  3. Oscar
    02 maj 2013 kl. 13:46

    Det är det som är så häftigt med bank-världen och då i synnerhet Nordea; man varken behöver eller har förmågan att tänka! Det blir kundernas huvudvärk… Häpp!!
    Nä, ”pengarna i madrassen” skulle lösa många finasiella problem, som dagens bankvärld ser ut idag. Självgoda rövare å banditer!

    Antar att du själv har dina bankärenden i en annan bank, om inte så byt och var tydlig med varför du byter.

    Snygg kvart du börjar få för övrigt, grattis!

    Fridens
    Oscar

    • 02 maj 2013 kl. 18:02

      Nej, jag har inte Nordea, och faktiskt inte Sonja heller, bortsett från ett lån som olyckligtvis ligger där.

  4. 08 maj 2013 kl. 09:46

    Beklagligt att läsa och jag förstår hur Du tänker och känner. Empati tycks vara ett bortglömt kapitel när det gäller affärer. Det här suger bara en massa energi som man redan har ont om.

    Min mamma som vara änka gick bort i början av året och jag kan bara medge att detta känner jag igen när det gäller Telia, de skickade räkaningar stup i kvarten så det blev ohållbart att hålla isär vad som var vad. Sedan kom det några utbetalningsavier, då de räknat ut att man hade fakturerat för mycket, så då blev det att springa på banken igen för att lösa in dessa. Det suger energi och tid, som kunde ha lagts på annat.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

