Hem > Fotofrågor > Fotofråga om äldre objektiv av typen D

Fotofråga om äldre objektiv av typen D

Hej!
Köpte ett begagnat objektiv 50 mm 1,4 D till min Nikon 7000.
Fungerar när den står på 16 (orange markering) och då med autofokus.
När jag försöker köra manuellt så får jag F E E.
Objektivet går lite trögt att få på men jag tror att det sitter rätt.
Ska jag göra något i kameran?

Hälsningar
Tommy


Hej Tommy! Jag vet inte riktigt vad du menar med att köra manuellt, men fokusera kan du göra med autofokus eller manuellt. Beroende på vad du föredrar. Enklast ändrar du detta på den lilla spaken nere till vänster om objektivet M/AF

Bländarringen skall du låsa fast på minsta bländaren. Du kan då styra bländare och slutartid från kamerahuset som du normalt gör.

Att detta fungerar beror på att ditt objektiv inte är jättegammalt. Ditt objektiv har en CPU i sig som gör att huset och objektivet kan kommunicera elektriskt. Därför heter det AF 50/1,4 D

Lycka till

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

