Hem > Island > Jag vill bestiga Hekla

Jag vill bestiga Hekla

Jag har nu bokat flyg från Arlanda till Keflavik måndag den 8 juli, med hemresa söndag den 21 juli 🙂

Jag har några tankar om vad jag vill göra på min Islandsresa.

Leirnjukur och Namaskard
Jag vill tillbaka till Namaskard, det vulkaniska, bubblande området på öns nordöstra del. Sonja och jag älskade dessa miljöer. Här vill jag ge Sonja sin ytterligare begravning. Här vill hon också vila.

Thórsmörk
En dal på södra Island som Sonja och jag inte har besökt. Jag vill vandra några leder i denna omtalat vackra dal
Läs mer här

Snæfellsjökull
En vulkan på Islands västkust som Sonja och jag hade som gemensamt mål den nästa resan… som inte blev gemensam
Läs mer här

Eyjafjallajökull
Det område där ett vulkanutbrott för några år sedan lamslog Europas flygtrafik
Läs mer här

Hekla
Hekla är en av Islands aktiva vulkaner. Dess topp ligger 1491 meter över havet. Sonja och jag har snirklat kring vulkanen, men inte haft tanken att vandra till dess topp. Nu vill jag göra det. Jag läser på allt vad jag kan för att lära mig hur jag skall göra.
Läs mer här

Kategorier:Island
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

