Hem > Island > Jag reser mitt nya lilla tält, Akto från Hilleberg

Jag reser mitt nya lilla tält, Akto från Hilleberg

För att minska vikt när jag skall vandra på Island i sommar införskaffade jag idag Hillebergs minsta tält. Enmanstältet Akto väger enbart 1,6 kg. Det får lätt plats i sidofacket på min 75-liters ryggsäck. Tältpåsen mäter 45 cm på längden och 18 cm i tjocklek.

1

Här är tältet upplagt på gräsmattan. För att sätta upp tältet krävs en stång och 10 pinnar. En pinne i varje hörn av tältet + 6 pinnar till linor.

2

Nja, perfekt blev det inte, men jag skall sätta upp det fler gånger innan jag reser.

3

Nu har jag öppnat upp det signalröda yttertältet så att vi ser det oranga innertältet. Tältet har ett väl tilltaget absider.

4

När vi öppnar upp innertältet ser vi det allra heligaste, sovplatsen 😉
I innertältet finns på vänster sida ett utrymme för kläder, ryggsäck eller annat man vill hålla torrt.

5

Jag har en bra sovsäck från Haglöfs som tål många minusgrader, men till årets resa införskaffade jag en enklare säck, Haglöfs SLUMBER 2S. Den klarar en sommar på Island och väger inte onödigt mycket. Årets gula färg passar bra till tältet. Eller hur 😉

6

När den knallgula säcken placeras i den röda ljusbox som tältet utgör ser man inte längre hur gul den är 😉

7

8

Akto_2d_se_0

Kategorier:Island
  1. 02 juni 2013 kl. 18:12

    Det var inte stort ditt tält, har ett i liknades storlek men ingen absid men det är en två mannas så jag får ha packningen inne i stället.

  2. 03 juni 2013 kl. 20:36

    Det jag gillar med detta tält är att det är extremt litet och väger minimalt, samtidigt som det har både absid och lite plats inne för saker man vill hålla torra. Typ kläder.

  3. 05 juni 2013 kl. 09:30

    Hilleberg är kungen bland tält, verkligen bra, så jag hoppas du ska bli nöjd med ditt exemplar.

  1. 16 juni 2013 kl. 21:56

Kommentera

