Hem > Island > Mitt andra mål blir vulkanen Hekla – en vandring i ett månlandskap

Mitt andra mål blir vulkanen Hekla – en vandring i ett månlandskap

Efter att jag under några dagar planerar undersöka Snæfellsjökulls nationalpark blir mitt nästa huvudmål den aktiva vulkanen Hekla. Snæfellsjökull är inringat längst väster ut. Hekla befinner sig sydost därom.

1

Jag planerar att vandra i lavafälten runt Hekla och undersöka möjligheten att vanda upp på den 1491 m höga toppen. Enligt uppgift finns en led att gå från gården Næfurholt.

2

Enligt uppgift skall avståndet vara ungefär 15 km. En vandring genom ett svart månlandskap. Se mer på Google Maps

3

Kategorier:Island
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

