Hem > Annat > En ny plan för att nå Heklas topp

En ny plan för att nå Heklas topp

Om jag kommer upp på Heklas topp skall jag skrika ut hur mycket jag älskar min Sonja

Jag forskar vidare och har nu funnit ett nytt, och förhoppningsvis enklare sätt att nå Heklas topp.

I Leirubakki finns ett Hekla Center. Hit åker jag naturligtvis först för att informera mig om Hekla, Heklas historia och om hur Hekla mår för stunden. Jag kommer berätta om hur jag planerar att ta mig till toppen och jag kommer sannolikt få bättre förslag. Leirubakki ligger ungefär 15 km rakt västerut från Hekla. Här finns hotell och alla tänkbara faciliteter.

Från Leirubakki är det möjligt att åka väg 26 nordöst längs den rödprickade sträckan. Denna väg har jag åkt förr. En normal grusväg som vi känner igen från Sverige.

Efter 15 km svänger man av på väg F225. Man följer den 5-6 km längs det blåprickade.Denna väg har Sonja och jag också åkt förr, då på väg mot Landmannalaugar. Denna väg har skapats av väghyvlar som plogat upp ett lavafält.

Nu kan man gå 15 km till Hekla genom lavafältet, men jag har insett att det finns en ännu mindre väg, troligen i form av två hjulspår i lavan. Min plan är nu att med bil följa denna gulprickade väg så långt det är möjligt. Allt för att korta ner vandringen upp på Hekla.

I allra bästa fall behöver jag bara vandra 700-800 meter, med lika stor stigning för att nå toppen. Vandringen är svartprickad. I sämre fall måste jag vandra längre. Sannolikt slår jag upp mitt tält där jag börjar vandra. En möjlighet är att jag tar med tält och mat på min vandring. Här gäller situationsanpassning.

Det är lätt att hitta till Hekla, Hekla är stor och syns i landskapet, men hur hittar jag tillbaka till mitt lilla tält?

För att veta var jag är i dessa kvadratmils stora lavalandskap kommer jag att ha med mig min iPhone, men en fysisk karta och en kompass är det som i slutändan är mest pålitligt.

Klicka på bilden för att se den större
hekla

Kategorier:Annat
  1. Oscar
    14 juni 2013 kl. 10:02

    Ha med en handkikare! Ovärdelig om du exempelvis behöver orientera dig i terrängen eller leta upp ditt ilsket röda tält. Vad jag förstår så är det fria vyer däruppe utan skog eller annan skymmande vegetation, eller? I så fall torde du väl mer eller mindre (beroende på topografin i terrängen) kunna ha ögonkontakt (kikaren!) med ditt tält…?

    /Oscar

  2. 14 juni 2013 kl. 18:18

    Du har helt rätt i att det inte finns träd. I synnerhet inte i det månlandskap som Hekla skapat i sin omgivning.

    Visst är det bra med ett illrött tält 🙂

  1. 29 juni 2013 kl. 17:43

Kommentera

