Hem > Fotofrågor > Val av objektiv, DX eller FX?

Val av objektiv, DX eller FX?

Hej Janne,

Jag var en av deltagarna på Sonjas begravning och vi träffades där men även när Sonja skulle hämta ut sitt årskort men det var en kort stund så du kommer nog inte ihåg det.

Läser att du ska till Island och jag ska också dit men i september. Jag ska bo hos folk jag känner och vet inte vad vi ska se på men dom ska visa mig Island med vad det nu innebär. Ta med badbyxor sa dom.

Mitt fotointresse finns där men inte kunskapen men något ska jag väl ha med mig när jag åker. Har ingen systemkamera och utan större erfarenhet, även om jag läst om foto på diverse sidor under 2 år nu, så har jag funderat på D7100 eller D600 eller kanske D800 om det är ett bra pris. Det som jag önskar helst är att bara köpa en uppsättning objektiv för att senare uppgradera huset om jag nu köper en D7100 så slipper jag köpa FX objektiv också men troligen blir det några DX och sen har jag 2 hus med tiden.

Har tittat på bilder från Island och dom är verkligen läckra och då vaknar D800 med fjärrkontroll och stativ suget , fast det kanske är dumt att direkt köpa en FX utan att ha större erfarenhet av fotograferande. Creative Live har video kurser för någon hundralapp där man går igenom kameran och lite har jag väl läst mig till och sedan kan jag ju köpa en kurs hos dig lite längre fram 😉

Men i alla fall, kul att läsa din blogg och få se och läsa lite om Sonja och dig och dina tips angående fotografi samt utrustning. Min nuvarande utrustning är en fotoryggsäck från F-stop som jag köpte från CameraNL med tillhörande IC så det känns lite konstigt när jag har den men inte kamera J

Lycka till på resan


Hej Göran!

Nej, jag kan inte placera dig utifrån ditt namn, men om jag såg dig skulle jag säkert känna igen dig från begravningen. Jag försökte så mycket jag kunde att få kontakt med alla som var med där. Jag tyckte det var viktigt.

Island känns extra viktigt för mig just i år. Jag kommer resa runt med tält helt ensam i Islands ödemark.

Dels ger det mig möjlighet att i väldigt mycket lugn och ro kunna fundera över det som hänt Sonja och mig. Allt praktiskt jag fixat med efter Sonjas bortgång har gjort att jag inte haft den tid jag velat ha för att bearbeta det som hänt. Jag kommer att begrava en bild av Sonja på Island.

Dels älskar jag, liksom Sonja, att fotografera Islands karga natur.

Kul att du gillar fotografi. Mitt tips, om du tror att du på sikt vill ha en FX-kamera är att satsa på FX-objektiv redan nu. Det blir på lång sikt billigast.

Tack för att du hörde av dig!
/Janne

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

