Hem > Island > Snæfellsjökull

Snæfellsjökull

Snæfellsjökull är en vulkan som ligger på halvön Snaefellsnes på Islands västra kust. Snæfellsjökull är känd från romanen ”Till jordens medelpunkt” av Jules Verne.

Vulkanen är en s.k stratovulkan och är på toppen klädd av en glaciär. Toppen ligger 1 446m över havet.

När jag kommer till Island är området runt denna vulkan det första jag kommer att besöka. Jag kommer göra min första vandring upp mot denna topp, mest för att testa mina krafter. Jag kommer inte kunna nå toppen. Jag kommer att avsluta min vandring senast när jag når glaciärens kant.

Vandringen gör jag antingen från öster, eller från norr. Sträckorna är ungefär lika långa. Jag kommer rekognosera läget innan jag avgör vilken väg jag tar.

Runt denna vulkan finns även andra intressanta områden, så som Hellnar och Rauðfeldsgjá

Kategorier:Island
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

