Hem > Island > Idag vandrade jag upp på Hekla

Idag vandrade jag upp på Hekla

Redan nu skall sägas att jag inte gick upp på den högsta toppen.

Hekla är långsmal och sträcker sig från nordost till sydväst.

Efter ett tags bökande med bilen genom ett lavafält, för att nå ledens startpunkt, gick jag upp den naturliga vägen från nordost och stannade på den första toppen.

För att komma vidare till den högsta toppen, som ligger i den sydvästra änden, hade jag tvingats pulsa genom snö så djup att pinnarna som markerade leden knappt syntes. Jag avstod från det. Dessutom var jag väldigt trött.

Jag trackade min vandring med GPS men missade de första två kilometrarna.

Vandringen var 6 km upp och 6 km tillbaka. Starten låg 700 möh, toppen på drygt 1200 möh.

Ensam på toppen kunde jag skrika ut hur mycket jag älskar min Sonja utan att störa någon. Det kändes skönt.

klättra1

klättra2

20130703-193452.jpg

Kategorier:Island
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. 03 juli 2013 kl. 20:55

Kommentera

