Hem > Bilder, Island > Vägen upp på Hekla – del 1 av 3

Vägen upp på Hekla – del 1 av 3

I tre inlägg kommer jag nu visa er lite av den miljö som mötte mig då jag vandrade upp på den isländska aktiva vulkanen Hekla.

Alla bilder kan klickas upp i större version.

Se ”Vägen upp till Hekla – del 2 av 3”
Se ”Vägen upp till Hekla – del 3 av 3”

Runt Island går väg 1. Man brukar kalla den ringleden. Om man åker denna väg österut från Reykjavik, längs Islands sydkust, når man efter ett par mil en korsning där väg 26 ansluter. Väg 26 är den väg som leder norrut, mot de lavafält som omgärdar Hekla. Här är ett bra ställe att tanka upp bilen. Man kan också fylla sina vattenflaskor och kanske köpa lite godis 😉

1_liten

1a_liten

Väg 26 är till en början en fin asfalterad väg. Man kan följa den fram till ett hotell Leirubakki, som också fungerar som ett Hekla Center, där all information in Hekla finns. Här finns också en utställning som berättar om Hekla och dess historia. Jag valde att övernatta på detta hotell och inhämta så mycket information som möjligt.

2_liten

center_liten

Efter Leirubakki övergår vägen till en till en grusväg. Fortfarande är det en helt acceptabel väg att åka på.

3_liten

Under resan kan man se Hekla som ett hot från öster.

3a_liten

Efter några kilometer på grusvägen når man avfarten in på väg F225. Vägar benämnda F är fjällvägar där man kör helt på egen risk. Dom markeras på kartor, Islands vägverk plogar upp dom med vägskrapor, men ingen tar ansvar för att dom är farbara.

4_liten

Jag och Sonja har åkt denna väg tidigare. Jag vet att den är hyfsat farbar, men väldigt stenig. 1:ans och 2:ans växel är att rekommendera. Risken är att man kan behöva passera vattendrag med bilen. Jag lovade mig själv att jag inte skulle passera vatten denna resa eftersom jag reste helt själv, men jag anade att vattenpassagerna låg längre bort än vad jag skulle behöva åka. Mitt mål på denna väg var bara att nå den diskreta skylten med en avfart mot Hekla. Jag hade rätt.

5_liten

6_liten

7_liten

Jag står nu med bilen mitt ute i lavafälten, vid början på en väg som inte finns på kartor. Vägen har spontant uppkommit för att flera valt att köra sina bilar i samma hjulspår genom lavafälten. Om jag fastnar här finns det ingen försäkring som hjälper mig. Vägen skall ta mig till Heklas trailhead, starten på den vandringsled som är utstakad upp till Heklas topp.

I nästa inlägg kommer bilder från den färden.

Se ”Vägen upp till Hekla – del 2 av 3”
Se ”Vägen upp till Hekla – del 3 av 3”

Kategorier:Bilder, Island

Kommentera

