Hem > Bilder, Island > Vägen upp på Hekla – del 2 av 3

Vägen upp på Hekla – del 2 av 3

I detta andra inlägg om min väg upp på Hekla vill jag visa bilder från bilfärden den sista vägen, genom lavafältet, för att nå trailhead för den utstakade leden upp på Hekla.

Se ”Vägen upp på Hekla – del 1 av 3”
Se ”Vägen upp till Hekla – del 3 av 3”

I början av min vistelse på Island gjorde jag ett försök att ta mig fram denna väg, men misslyckades. Jag vågade helt enkelt inte försöka ta mig förbi en av de mer knepiga passagerna.

Vid ett andra försök, ett par dagar senare, hade vägen förändrats på grund av regn som fallit. Vägen var fortfarande mycket dålig med lömska hål under vägytan. Men nu vågade jag mig nästan ända fram.

Det gällde att inte ta några risker. Speciellt som jag var helt ensam ute i detta lavafält. Ofta stannade jag och undersökte vägen noga innan jag bestämde mig för om och hur jag skulle ta mig förbi knepiga passager. Att vända var alltid ett alternativ.

4-hjulsdrivet och ordentlig markfrigång är naturligtvis ett krav.

Alla bilder kan klickas upp i större version.

8_liten

9_liten

10_liten

13_liten

14_liten

Här väljer jag att avsluta min bilfärd, ungefär 1 km före trailhead. Vägen var så gropig att jag riskerade att slå bilens underrede i marken.

15_liten

Jag lämnar bilen och påbörjar min vandring. Bilder från vandringen kommer i nästa inlägg.

16_liten

Se ”Vägen upp på Hekla – del 1 av 3”
Se ”Vägen upp till Hekla – del 3 av 3”

Kategorier:Bilder, Island

Kommentera

