Hem > Bilder, Island > Islandsbilder 2013 – Systrafoss

Islandsbilder 2013 – Systrafoss

systrafoss_liten

Kategorier:Bilder, Island
  1. Heléne
    15 juli 2013 kl. 09:14

    Wow!! Så vackert…

  2. Hans
    15 juli 2013 kl. 10:33

    Det hade varit intressant att se hur den här bilden hade blivit om den beskurits på olika sätt. Den känns lite obalanserad för mig som den är nu. Det är kanske för mycket grönt till höger. Eller rentav för lite grönt. Forsen kanske kommer in i bilden för nära övre vänstra hörnet. Hursomhelst känns inte aktuell beskärning helt klockren vilket leder till att jag börjar fundera i dessa banor. Vad finns utanför bildens kanter?

    • 15 juli 2013 kl. 15:30

      Du får en motfråga.

      Hur skulle du beskära om du inte får använda något utanför kanterna?

  3. Hans
    16 juli 2013 kl. 08:43

    Bilden är bra som den är men något fick mig att fundera på kompositionen. En traditionell beskärning hade kunnat vara att bort 300 bildpunkter i högerkant och 200 i nederkant. Men resultatet blir en ganska ordinär ”vykortsbild” som knappast ger det spännande motivet någon rättvisa. Det är en intressant bild att diskutera ur kompositionssynpunkt och det finns inget självklart alternativ till beskärning. Efter att ha lekt med den en stund är ett förslag att göra bilden kvadratisk genom att skära 26 punkter i vänsterkant, 684 punkter i högerkant och 71 punkter i nederkant. Hade jag fått använda något utanför kanterna hade jag kanske gjort bilden stående, med mer upptill eller, kanske ännu hellre, nertill med utgångspunkt i den kvadratiska.

  4. Hans
    16 juli 2013 kl. 09:04

    Det finns massor av bilder på Systrafoss på nätet. Ingen jag sett känns kompositionsmässigt bättre än din. Jag gillar att du inte har med någon himmel på bilden.

  5. Hans
    16 juli 2013 kl. 09:27

    Ett annat förslag är att ta bort 129 bildpunkter i ovankant och 192 i vänsterkant. Jag önskar att jag hade kunnat lägga upp olika alternativ och att det hade blivit lite diskussion kring mina och andras förslag. För att inte framstå som överkritiskt måste jag säga att dina Islandsbilder överlag är fantastiska och att det är sällan men ser landskapsbilder som faktiskt lyckas fånga storslagenheten. Själv har jag inte varit på Island ännu men jag har gjort många försök själv på andra håll.

  6. 16 juli 2013 kl. 20:16

    Kul med alla beskärningstankar 🙂

    Ja, som du då sett på andra bilder av Systrafoss är det en himmel ovan. En himmel som i mitt fall var ljus och tråkigt jämngrå. För mig var det en självklarhet att komponera bort den. Jag tror att jag hade gjort det även om den var vackert blå.

    Nedan forsen finns fula hus och en tråkig gata. Det vill vi inte heller se.

    Jag förstår tanken att beskära bort en del till höger i bilden, men valde medvetet att behålla en del träd där. För mig lever forsen vidare ner mot höger i bilden.

  7. Hans
    17 juli 2013 kl. 07:47

    Jag hade på känn att det skulle kunna finnas en himmel ovanför Systrafoss redan innan jag såg andra bilder därifrån. 😉
    Har du provat mina förslag? Det är svårt att diskutera komposition om man inte tittar på samma bilder. Något av förslagen innebär inte att beskära till höger. Forsen kan vara en intressant diagonal på flera sätt.
    Men vi kanske ska släppa denna bilden nu och beundra dina andra Islandsbilder.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

