Hem > Annat, Island > Skall jag ha en Jeep Wrangler?

Skall jag ha en Jeep Wrangler?

Senaste tiden har jag funderat på att byta bil. Jag gillar att köra terränggående bilar i tuffa miljöer, typ Islands lavafält. Jeep Wrangler är en bil som jag gillar, och jag har fått möjlighet att titta närmare på den när jag nyss umgåtts med jobbkollegor i Los Angeles.

Om jag skulle köpa mig en egen Jeep kostar det pengar.

Å andra sidan skulle jag vid framtida Islandsresor kunna åka dit med båt och ta med mig min egen bil. Jag skulle kunna ta med mig all fotoutrustning utan att tänka på flygets viktbegränsningar. Jag skulle kunna åka dit billigare eftersom en båtresa till Island med bil kostar mindre än de 20.000+ som det kostar att hyra en bra men enklare bil än en Jeep Wrangler. Jag skulle med gott samvete kunna köra överallt utan att tänka på biluthyrningsfirmornas begränsningar.

Jag kan inte påstå att jag är ointresserad av denna 😉

jeep

Kategorier:Annat, Island
  1. Daniel
    01 augusti 2013 kl. 21:08

    Du ska ha en Hummer Janne, den är ännu roligare än Jeep. Även Honda CRV är ett väldigt vettigt alternativ som fungerar bra till vardags. Kolla runt lite på Teknikens Värld och Auto Motor och Sport’s hemsidor så får du mer info om biltypen!

  2. 01 augusti 2013 kl. 21:16

    Tack! Jag är öppen för alternativ eftersom jag än så länge befinner mig i en funderande fas 🙂

    • Daniel
      02 augusti 2013 kl. 14:10

      Det är ju en storleksklass som många tillverkare är representerade i så även Mercedes, Mitsubishi och kanske den mest slitstarka av dom alla – Toyota Landcruiser. Även Nissan Patrol är en modell som kan passa.

  3. 02 augusti 2013 kl. 19:23

    Jag har kollat runt en del, men jag kan inte sticka under stol med att jag gillar Jeep´s lite tuffa utformning

  4. 02 augusti 2013 kl. 20:47

    Hej Janne! självklart skall du ha en Jeep! jag har haft min gamla leksak i snart 10år och kommer nog ha den ett bra tag till, fast bara till terrängkörning på träffar i sverige förstås.
    Och skall du ha en Jeep för expeditioner eller liknande så är det nog grand cherokee du ska sikta på, en god vän till mej har besökt Island(tillsammans med en annan vän till mej, också i en grand cherokee) och därefter ett annat år kryssat ut på kolahalvön via finland och sedan året efter kört över karpaterna.
    Allt i samma bil, och nästa år verkar det bli Morocco!
    kolla på http://www.nev.se!

  5. 02 augusti 2013 kl. 20:49

    Ja just det, kika även in på http://www.jeepsweden.net !
    många jeep kunniga där, och en hel del foto intresserade. 😉

  6. 02 augusti 2013 kl. 20:59

    Tack för underbara länkar 🙂

    Min tanke men en Jeep är naturligtvis att använda den på fotoexpeditioner i Sverige, Island och annorstädes.

    Dock tror jag att en Jeep även klarar att ta mig till jobbet på asfaltsvägar 😉

  7. 02 augusti 2013 kl. 21:21

    En jeep kommer definitivt ta dig till jobbet också, året om och utan att klaga! (och självklart hem igen!)
    Och om nu herr Cygnel råkar befinna sig i närheten av borås helgen som kommer (10aug) så finns chansen att pröva diverse jeep modeller i terrängen då Renväg offroadmeet kommer gå av stapeln.
    Personen som driver jeepsweden.net har precis en sådan jeep du lagt upp en bild på, men en lite mer utrustad sådan, en Rubicon!

  8. 02 augusti 2013 kl. 21:36

    Min dotter bor i Borås… Varför skulle jag inte åka dit 😉

    Maila mig!

  9. Kimi
    13 mars 2016 kl. 17:04

    Köp en Jeep Wrangler, det är den trevligaste bil jag haft någonsin, Jag bara njuter att köra med min JK.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

