Hem > Fotofrågor > Fotofråga om ND-filter

Fotofråga om ND-filter

Hej Janne!

Har funderingar att köpa ND-filter och avtonat gråfilter till min nikon kamera
med objektiv Nikon DX AF-S Nikkor 18-105mm 1:3,55,6G ED..

Är inte så hemma på detta för jag har sett att det är olika storlekar på dessa
filter och vore mycket tacksam för svar från Dig på vad jag kan köpa till min
kamera.

Har gått Nikon kurs i Falun 2011.

En vandring jag kommer att göra nu i slutet på augusti är Abisko –
Nikkaloukta.

Även ett lätt stativ till ovanstående Nikon kamera och ett nytt objektiv till
kameran.

MVH IH



Hej! Kul att du återkommer till mig 🙂

Jag börjar med den lätta frågan, stativet!
Jag vandrade en del på Island denna sommar och hade då med mig ett Sirui, som har fyrdelade ben. I hopfällt blir stativet bara 40 cm långt och väger runt 1 kg. Kolla mer på kameradoktorn.se

När det gäller filter finns två typer. Den ena typen är cirkulära filter som du skruvar fast längst ut på objektivet. Dom finns i olika diametrar för att matcha objektivets diameter. Till ditt 18-105 passar 67mm. Denna typ av filter fungerar bra för ND-filter, men mindre bra för avtonade filter. Avtonade filter vill man gärna kunna flytta i höjdled för att anpassa till horisonten.

Därför är mitt tips Cokin-filter. Det är fyrkantiga filter som monteras i en hållare som skruvas fast längst ut på objektivet. Tack vare hållaren kan du vrida, höja och sänka ditt filter.
Det du behöver är hållaren, en anpassningsring, i ditt fall 67mm, och filtret. Du hittar Cokinfilter hos de flesta fotohandlare.

Alternativt gör du som jag. Skippa hållaren och köp bara det kvadratiska filtret. Då kan du lätt hålla filtret i handen framför objektivet då du exponerar.

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

