Hem > Fotofrågor > Fotofråga om hur man fångar ljuset

Fotofråga om hur man fångar ljuset

Jag fick en fråga på ett forum.

Nu när jag har dig på ”tråden” så att säga….hur gör du för att fånga ljuset så fint i dina bilder ?

Jag har många gånger sett fint ljus, men när jag fotat så har det blivit annerlunda, jag har provat att blända ner, gå ner några steg på Ev osv, men då blir bilden antingen överexponerad eller underexponerad. Du däremot får ett riktigt skönt ljus i dina bilder…

Ljuset styr man inte över. Ljuset är vad det är. Med bländare, slutare och ISO kan man styra mängden ljus, men man kan inte styra hur ljuset ser ut. Ända sättet att få ett fint ljus i bilderna är att fotografera vid de tidpunkter då ljuset är bra.

I mina Islandsbilder från 2013 har jag koncentrerat mig på landskap. Då är det ISO 100, f/16-22 och den slutartid som kamern kräver som gäller. Självklart stativ.

Se till att exponera så att den ljusaste delen i bilden ligger på gränsen till att bli utfrätt.

Om man använder matrixmätning funkar det ibland, men ofta kompenserar jag lite med exponeringskompensationen.

Jag använder A-läget på funktionsratten för att ha koll på skärpedjupet.

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

%d bloggare gillar detta: