Hem > Annat > I morgon eftermiddag får jag äntligen hämta min nya Skoda Yeti 1,8 TSI 4×4

I morgon eftermiddag får jag äntligen hämta min nya Skoda Yeti 1,8 TSI 4×4

Den accelererar tydligen snabbt med sin stora motor, men mitt syfte med bilen är att kunna köra i snö och dra släp till och från ett framtida fritidshus, och att kunna använda en egen bil på Islands lavafält.

Idag sitter väldigt breda lågprofilsdäck på bilen. Det kan möjligen vara coolt om man ser bilen som en stadsjeep. Jag kommer sälja av de däcken och byta dom till smalare däck med högre profil. Det blir mer funktionellt för en SUV.

Kategorier:Annat
  1. Oscar
    26 augusti 2013 kl. 10:41

    Grattis! Det är kanon med SUV, dvs lite högre, lite större, lite större backspeglar mm mm. Beträffande dina funderingar kring däckdimensionerna, så håller jag helt å fullt med! Men…. inför en kommande försäljning/byte av din Yeti bör du nog ha kvar lågprofilerna av två skäl:
    1. Bilen säljer bättre med ”häftiga hjul”.
    2. Är dessa däck standard på din bil ska dom definitivt vara med vid en försäljning.

    Så mitt tips är att bita i det sura äpplet, gräva i lädret och lägga lågprofilshjulen på ”hyllan” och köpa en uppsättning mer ändamålsenliga hjul. Vid en kommande försäljning/byte så kan du i stället säga att ”dessa hjul är knappt andvända…” 😉

    /Oscar

    • 01 oktober 2013 kl. 20:52

      Idag satte jag på vlnterhjul på bilen. Vinterhjulen har 16-tums fälgar och mer däck jämfört med sommardäcken som har 17-tums fälgar med mindre däck.

      Genast blev bilen än mer bekväm. Inför våren kommer jag köpa sommardäck på 16-tums fälgar.

      Generellt bland Stockholmare som gillar SUV:ar kommer det inte upplevas lika ”ballt”, men å andra sidan kommer jag kunna köra min bil på sämre vägar, och inte bara på nylagd asfalt.

      • 04 oktober 2013 kl. 10:27

        Exakt! En SUV ska ha ”mer däck än fälg” annars har man bommat poängen med att skaffa en SUV……

        Tänk bara på att hjul/däckdimensionen är den som rekommenderas i instruktionsboken för bilen, annars kan det bli ordentligt med (kostsamma) knas…

        Vidare bör du se till att ha kvar bilens originalhjul (de som satt på när du köpten den) inför ett framtida bilbyte/försäljning. Inget måste, men en bilhandlare ser gärna att bilen har sina originalhjul på.

        Lycka till med bilen! Du kommer definitivt gilla den!

        /Oscar, som inom en månad kommer byta till sin tredje Hyundai Santa Fe…. (en gång SUV, alltid SUV…..)

      • 04 oktober 2013 kl. 15:11

        Självklart behåller jag den totala hjuldiametern. Jag tror lagen förbjuder annat, och det kan ställa till trassel art frångå den. Jag kan heller inte ha för små fälgar om bromsok skall få plats.

  2. 28 augusti 2013 kl. 05:59

    Morrn.
    Ang. hjulstorlek är det inte tillåtet att förändra på hjuldiametern, (rullomkretsen) på grund av felvisning i hastighetsmätaren. Kolla med bilprovningen..
    Lycka till med den nya bilen.
    Hasse A Norge

  3. 28 augusti 2013 kl. 22:57

    Tanken är inte att förändra hjulets totala diameter. Med 16 tums fälgar istället för 17 tum ökar jag däckprofilen i motsvarande grad. Hjulets diameter behålls.

  1. 01 oktober 2013 kl. 17:29

Kommentera

