Hem > Fototeknik > Min fråga till dig som kan Sony eller Canon

Min fråga till dig som kan Sony eller Canon

Bland de kameror jag testat så här långt ger Nikon och Pentax möjlighet att välja om autofokusen skall prioritera ”fokus” eller ”utlösning”. Skillnaden är om kameran skall exponera när fokus hittats eller när fotografen väljer att trycka avtryckaren i botten. Det valet hittar jag inte på Sony Alfa 65 och Canon D60.

Jag antar att det finns där. Kanske kan någon Sony- eller Canonkännare hjälpa mig…

Kategorier:Fototeknik
  1. 26 augusti 2013 kl. 09:34

    Jag är inte helt 100 här, men såvitt jag vet så finns det tre AF-lägen: ”One Shot”, ”AI Focus” och ”AI Servo”. ”One Shot” är single-shot läget: AF hittar fokus, sedan tas bilden (eller bilderna vid serietagning). Ny AF-mätning sker inte förrän avtryckaren (eller AF-knappen) trycks ned igen. ”AI Servo” är det normala serieläget, d v s AF jobbar kontinuerligt. AI Focus är någon sorts ”intelligent” mellanläge som på något sätt ska klura ut ifall motivet rör sig eller inte, och utifrån det kommer välja att jobba antingen som ”One Shot” eller ”Servo”.

    När det gäller prioriteringen mellan fokus och exponering så känner jag inte till någon sådan inställning. Det jag kan notera är att serietagningen kan bli lite ojämn när man samtidigt kör följande AF (på min EOS 50D).

  2. 28 augusti 2013 kl. 23:04

    Jag tackar. Jag tolkar det så att valet inte finns på Canon. Gott eller ont.

    • 29 augusti 2013 kl. 07:33

      Jag kollade upp det lite närmare, och från vad jag kan se så har åtminstone vissa proffsmodeller (jag kollade upp EOS 1D Mark IV) den här funktionaliteten. EOS 5D Mark II verkar inte ha den å andra sidan, så det verkar som att man ska upp bland toppmodellerna för att få den möjligheten.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

