Hem > Fotofrågor > Fotofråga om porträttobjektiv

Fotofråga om porträttobjektiv

Hej Janne,
Jag var på Nikon Intro i söndags. Tack för en grym föreläsning, allting blev helt plötsligt mycket enklare, och intressantare.
Jag har haft min D3100 i några månader och jag tycker att ta porträtt är absolut roligast, och vill satsa lite extra på det, men jag har inga ambitioner att bli proffs.
Behöver man ett specifikt objektiv för sånt? Överallt pratas det om nya objektiv. Är kit-objektivet verkligen så ”dåligt”?
Jag ärvde en Yashica FX-D från min morfar med ett 50mm f/2 objektiv på. Är det något att köpa en adapter till för att få det att fungera på min Nikon eller gör jag bättre i att köpa ett helt nytt objektiv, om det behövs för min ambition?
Tack för svar.
Och tack för en jättebra blogg. Jag sitter och sträckläser flera inlägg. Jättekul.


Kul att min Nikon School kom till nytta 🙂

Om du kan hitta en konverter tycker jag att du skall satsa på Yashica. Bra brännvidd med stor största bländaröppning som ger möjlighet till korta skärpedjup. Nej kit-gluggar är inte dåliga. Det som kan fattas för porträtt är dock en större bländaröppning.

/Janne

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

