Hem > Fotofrågor > Fotofråga om bländare och slutartid

Fotofråga om bländare och slutartid

Hej!
jag blir lite förvirrad på min Nikon D3100. jag förstår mig inte på hur jag ändrar slutartiden, utan att ändra bländaren också.
jag använder mig av råformatet RAW.
Jag ska fotografera ett foto med långt skärpedjup respektive kort skärpedjup men får ingen skillnad.

och kan man endast fotografera i P, S, A, M läget när man ändrar dessa eller kan man spara deras status så att säga och foto i några av de andra lägena?

mycket tacksam för svar
Malin



Tack för din fråga!

Jag tycker det är bra att du vill styra bländare och slutartid själv. På så sätt får du full kontroll över skärpedjup och rörelseoskärpor. För att ha den kontrollen måste du jobba i lägena P, S, A eller M. På andra fabrikat heter det P, Tv, Av och M. I alla andra lägen tar kameran kontroll över både bländare och slutartid.

P – Programautomatik
I detta läge tar sig kameran frihet att välja både bländare och slutare. Fördelen du har är att det går väldigt snabbt att fotografera. Detta läge kan ge dig möjlighet att hinna få välexponerade bilder i snabba situationer.
Du kan genom att vrida på kommandoratten – ”tumhjulet” uppe till höger på baksidan – förändra kombinationen bländare och slutartid med bibehållen exponering.

A eller Av – bländarförval
I detta läget är det din uppgift att välja en bländare, och därmed styra skärpedjupet. Kameran kommer att välja en slutartid som ger en riktig exponering utifrån ljusmätningen.
Du väljer bländare genom att vrida på ”tumhjulet”

S eller Tv – tidsförval
I detta läget är det din uppgift att välja en exponeringstid, och därmed styra rörelseoskärpor. Kameran kommer att välja en bländare som ger en riktig exponering utifrån ljusmätningen.
Du väljer slutartid genom att vrida på ”tumhjulet”

M – manuellt läge
I detta läget är det din egen uppgift att välja såväl bländare som slutartid. Till din hjälp har du en exponeringsskala i kamerans sökare som indikerar när exponeringen ligger rätt enligt ljusmätningen.
Du väljer slutartid genom att vrida på ”tumhjulet” och bländare genom att vrida på ”tumhjulet” samtidigt som du trycker mer knappen +/- intill avtryckarknappen.

Återkom gärna om något är oklart 🙂

Kategorier:Fotofrågor
  1. 14 september 2013 kl. 14:37

    Hej! Jag är en tjej som fotar väldigt mycket hästar både i hagen och på tävlingar. Men det hela är att jag får alltid suddiga ben på alla mina bilder, ibland kan jag få det bra på hästen men då blir hela bakgrunden super suddig! Vad brukar man ställa in som är vanligast på slutaren och bländaren?
    Jag har varit på dina fotokurser men ändå inte riktigt förstått hur jag ska göra än. Alla säger bara att jag ska ha kort slutartid men då blir ju hela bilden mörk och så har jag ingen aning om vad jag ska ställa in bländaren på? Mycket tacksam för ditt svar 🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

