Hem > Fotofrågor > Fotofråga om att fotografera hästar utan suddiga ben och utan suddig bakgrund

Fotofråga om att fotografera hästar utan suddiga ben och utan suddig bakgrund

Hej! Jag är en tjej som fotar väldigt mycket hästar både i hagen och på tävlingar. Men det hela är att jag får alltid suddiga ben på alla mina bilder, ibland kan jag få det bra på hästen men då blir hela bakgrunden super suddig! Vad brukar man ställa in som är vanligast på slutaren och bländaren?
Jag har varit på dina fotokurser men ändå inte riktigt förstått hur jag ska göra än. Alla säger bara att jag ska ha kort slutartid men då blir ju hela bilden mörk och så har jag ingen aning om vad jag ska ställa in bländaren på? Mycket tacksam för ditt svar.



Hej och tack för din fråga.

Jag antar att hästarna rör på sig. Om du då skall få skarpa ben måste du ha en kort slutartid. Kanske 1/500 eller kortare.
Om du vill ha bakgrunden skarp måste du blända ner till en liten bländaröppning så att skärpedjupet blir långt. Kanske bländare 8 eller 11.

Problemet med detta är att en liten bländaröppning och en kort slutartid inte släpper in så mycket ljus till sensorn. Du riskerar att få en mörk bild.

Lösningen för dig är då att höja ISO så att sensorn blir känsligare och inte behöver så mycket ljus.

Lycka till och här gärna av dig igen.

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

