Hem > Fotofrågor > Fotofråga om heta pixlar

Fotofråga om heta pixlar

Medans jag satt och åt min goda hamburgare på nämnda De Klomp här i Linköping fick jag lite sällskap via iPhone-mail från en fotoelev. Vi redde ut hennes problem med ”heta” pixlar.

Jag klipper in direkt från mailen, så nu får ni läsa nerifrån och upp.


Från: Janne Cygnel
Datum: 24 september 2013 19:14:18 CEST
Till: AH
Ämne: Re: Heta pixlar

Du har säkert ställt in brusreducering, men det finns två typer. En för brus pga högt ISO och en för brus pga långa tider.

Skickat från min iPhone


24 sep 2013 kl. 19:11 skrev AH:
Tack för svaret. Jag har inte kameran här just nu, men jag har för mig att jag har ställt in brusreduceringen.
Nåväl, jag kämpar väl med min bildredigering och fortsätter stoppa pengar i sparbössan till en uppgradering till nytt hus i framtiden. Kamerahus alltså 🙂
//AH

Skickat från min iPhone


24 sep 2013 kl. 19:01 skrev Janne Cygnel :

Som läget nu är, är din enda möjlighet att försöka snygga till bilderna i datorn

Skickat från min iPhone


24 sep 2013 kl. 18:58 skrev Janne Cygnel :

Då är det inget fel på sensorns pixlar. Det du ser är brus som uppkommer vid långa exponeringstider.

Du har en funktion som du kan aktivera som heter ungefär ”Brusreducering vid långa slutartider”. Den gör att dessa färgade pixlar aldrig uppkommer.

Tyvärr minns jag inte på rak arm var i menysystemet du hittar den, och jag har inte tillgång till någon kamera nu.

Skickat från min iPhone


24 sep 2013 kl. 18:53 skrev AH:

Jag använde Bulb på nattbilderna. Där ser jag många, vita röda och blå. Ju kortare slutartid desto färre. Vissa bilder kan jag inte hitta några ”hetingar”
//AH

Skickat från min iPhone


24 sep 2013 kl. 18:47 skrev Janne Cygnel :

Hur lång slutartid hade du?
Hur många är pixlarna?
1,10,100 eller 1000?

Skickat från min iPhone


24 sep 2013 kl. 18:45 skrev AH:

Hej Janne!
Kommer hem från en fotokurs i Kroatien och upptäckte till min fasa ”heta” pixlar på mina bilder. Syns väldigt tydligt på bilder på mörkgrå åskmoln, en kvällsbilden. Skador på sensorn? Vad kan jag göra åt detta? Förstår att det blir mycket bildbehandling. Tacksam om du kan råda mig!
Hälsningar
AH

Skickat från min iPhone

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

