Hem > Fotofrågor > Fotofråga om mörka ND-filter

Fotofråga om mörka ND-filter

Hej Janne!
Jag fotograferar mycket landskap, och har nu bestämt mig för att skaffa ett riktigt mörkt ND filter, eftersom jag ofta önskat att jag haft ett. Jag tänker på något runt 8-10 stop. Så min fråga är nu, funkar vanliga skruva på filter bra, eller ska man hellre använda filter som kräver filterhållare (typ Lee Big stopper). Eller har du något annat bra ND filter att rekommendera?Samtidigt så funderade jag på hur stor skillnad man märker på billigare ND filter och lite dyrare varianter.

Jag kan säga att fortfarande, så har Nikon school intro, som jag gick i falun maj 2012, gett mig mycket bra kunskap som jag har bra användning av.


Om du skall satsa på det som är riktogt bra så kan du t.ex kila på kvadratiska filter med hållare som du fäster på på objektivet. Detta kostar tyvärr en slant.

Ett alternativ kan vara cirkulära filter av fabrikatet B+W som säljs av Aifo. Jag har inte testat dom, men anar att de kan fungera.

Det du framförallt kan märka på billigare filter är att de ger mer färgstick, färgfel, i bilderna.

Läs mer här

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

