Hem > Annat > Ett brev från Vallentuna församling

Ett brev från Vallentuna församling

Häromdagen fick jag en inbjudan från Vallentuna församling – den församling där Sonja begravdes. Jag inbjöds att vara med i en samtalsgrupp – Leva vidare – där jag skulle kunna lyssna på och prata med andra människor som nyligen förlorat någon närstående.

Jag vet inte om en sådan grupp är bra eller dålig för mig. Jag tycker att jag mår ganska bra, och risken är att andra i gruppen mår sämre och ”drar ner” mig. Hur det blir vet jag dock inget om utan att prova.

Jag avser att gå på en första träff, en bit in i oktober, för att därefter bestämma om jag vill fortsätta. Vem vet… kanske träffar jag någon som kan lyfta mig… Vem vet… kanske kan jag bidra med några tankar som kan hjälpa andra…

Jag är inte religös, men jag gillar när kyrkan gör bra saker för att hjälpa människor som har det jobbigt. Jag stöttar gärna sådan verksamhet.

I övrigt är jag efter en bilresa i eftermiddags åter i Linköping för jobb här i morgon.

Kategorier:Annat
  1. Gunnar
    06 oktober 2013 kl. 12:01

    Jag började i en sån grupp, kändes både bra och annat som var sämre och hoppade av direkt för att söka en annan. Otålig kanske. Kontakt som kändes mycket bra i en annan församling men det blev inget. För få deltagare. Vidare till ytterligare en där jag deltog. Ingen i samma ålder och situation. Vissa saker bra men … det beror naturligtvis på vilka som leder, vilket djup och trygghet de har, och på de övriga. Beroende på vad du får på annat håll, i din egen vänkrets, så kan jag ändå bara säga: prova. Jag tror ändå att det bidrar med nåt och i bästa fall mycket.

    • 06 oktober 2013 kl. 13:26

      Jag skall prova så får vi se. En första träffa skall bli den 15 okt.
      Jag hoppas det är ok med dig.

  2. Gunnar
    06 oktober 2013 kl. 20:47

    En bra sak med en sån grupp kan vara att man inte känner varandra. Det kan vara en genväg till att bli bra. Alla är där i samma ärende och med samma men ändå olika erfarenheter.

    Jotack det är bra men jag känner också av att det nu i tät följd är och har varit fyra (två-)årsdagar.

  1. 09 oktober 2013 kl. 23:29

Kommentera

