Hem > Fotofrågor > Nikonfråga om vitbalans

Nikonfråga om vitbalans

Hej!
Jag var på en ”kom igång” kurs som du höll i Stockholm i Maj. Har börjar komma igång bra med fotograferandet men nu när det börjar bli mörkt fler timmar på dygnet har jag stött på en del problem, nämligen vitbalansen. Mina bilder blir alltid gulaktiga.
Försöker tänka på att ha högre ISO när jag tar bilder inomhus/ i mörk miljö samt att ställa in vitbalansen på några av de ”förinställda” (glödlampa, direkt solljus, skugga osv). Men tycker ändå inte att det blir riktigt bra.
Jag har en Nikon D3200 med ett standard objektiv (AF-S NIKKOR 18-55mm 1:3.5-5.6G).
Har läst någonstans att man kan ställa in vitbalansen automatiskt genom att ta en bild på någonting vitt i den miljön man befinner sig i. Kan jag göra något liknande med in kamera? Om inte, har du några andra tips för att slippa den gula tonen?
Tacksam för svar!
Trevlig helg
Hanne



Mitt tips är att du använder PRE-läget på vitbalansen. Du kan ställa in det via infopanelen.
Därefter går du in i fotograferingsmenyn och väljer ”Vitbalans”/”PRE Förinställ manuellt”
Välj ”mätning”
På frågan om du vill skriva över befintliga förinställda värden väljer du ”Ja”
Du kan nu ta en bild på någonting som du vill skall vara färgneutralt i det ljus du befinner dig i

På så sätt har du lärt kameran vilken vitbalans som gäller i ditt aktuella ljus. Du kan läsa mer om detta i din manual.

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

