Hem > Fotofrågor > Fotofråga om objektiv för porträtt

Fotofråga om objektiv för porträtt

Hej
Jag skulle vilja höra din åsikt om följande:
Jag har idag en Nikon D3100 med ett Nikon objektiv 18-55mm. Vad jag är ute efter är ett objektiv som passar för porträttfotografering/vidvinkel och kollat på ett objektiv, Nikon AF-S 50mm f/1,8 G alt.35mm. När jag frågade efter ett sådant på fotobutiken så fick jag till svar att om du redan har ett 18-55 så behöver du inget annat. Rätt eller fel?
Hälsningar
K-E



Hej! Jag skulle vilja säga att fotobutiken både har rätt och fel.

Naturligtvis är det som dom säger att du har både 35 och 50mm i din 18-55 zoom, men det är ju också så att man vid porträttfotografering ofta vill ha ett kort skärpedjup.

Med 50/1,8 kan du få ett betydligt kortare skärpedjup än med din 18-55/3,5-4,5.

Den största bländaren du kan få på med din zoom vid 50mm är ungefär 4, vilket är ungefär två steg mindre än 1,8

Mitt råd är att satsa på AF-S 50mm f/1,8 G. Det kommer ge dig snyggare porträttbilder om du bländar upp.

Ha det gott/
Janne

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

