Hem > Annat > 2 kg fransyska är beställd

2 kg fransyska är beställd

Idag beställde jag 2 kg fransyska från Viksjöslaktarn. Dom lägger in den i frysen så att jag kan hämta den frusen i morgon.

Av den skall det bli en tjälknöl som jag tar med mig till min dotter när vi firar jul 🙂

Ingredienser:
– 1 l vatten
– 1 dl salt
– 1/2 dl socker
– 10 enbär
– 1 tsk torkad timjan eller motsvarande färsk

– Sätt ugnen på 75°C.
– Lägg den frysta fransyskan i en ugnssäker form. Ställ in i nedre delen av ugnen. Stek köttet tills innertemperaturen är 65-70°C. Det kan ta 8-12 timmar.
– Saltlag: Koka upp vatten, salt och socker i en gryta låt det kallna. Tillsätt enbär och timjan.
– Lägg ner den varma steken i saltlagen och låt stå kallt i 4-5 timmar.
– Ta upp köttet och torka det lätt med hushållspapper. Skär köttet i tunna skivor.

Kategorier:Annat
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

