Hem > Bilder > Min största bild hittills

Min största bild hittills

Jag hoppas att ni haft en trevlig jul. Det har jag haft, och jag är nu tillbaka vid min blogg.

När jag köpte min Nikon D800 var tanken att jag med hjälp av den höga upplösningen på 36 MP skulle kunna printa stora isländska landskap. Nu testar jag det.

Idag har jag ställt i ordning en bild på Hekla i formatet 140 x 93,4 cm i 200 dpi. JPG-filen är nära 70 mb. Jag låter Crimson skriva ut den på blankt papper och montera den på 10 mm kapa.

Jag hoppas jag lyckats ställa skärpan rätt…

Denna bild blir en test innan jag beställer fler bilder i samma storlek för att pryda min lägenhet.

Klicka upp bilden i större format
hekla1_1080

Kategorier:Bilder
  1. patrik
    30 december 2013 kl. 00:11

    Hur tror du resultatet skulle bli om jag beställer en sådan här stor utskrift av en skarp bild från min D90?

    Och skall jag skicka in TIFF eller JPEG till Crimson?

    Trevlig fortsättning!
    Hälsn. Patrik

    • 30 december 2013 kl. 00:16

      Om bilden är väl fokuserad och bra exponerad kommer det att fungera bra.

      Jpg fungerar.

      Det svåra tycker jag är att skärpa bilden rätt efter det att man förstorat den i datorn.

      Jag återkommer med tankar när jag sett min bild.

  2. Oscar
    30 december 2013 kl. 14:16

    Mäktigt…
    Det är definitivt ett litet osäkerhetsmoment med skärpningen av bilder som avses att printas ut i storlekar modell större. Tumregler finns dock…

    Använd radie-storleken (vid Oskarp mask) bildens dpi/200 (i ditt exempel 200/200=1) samt betrakta bilden på skärmen i en procentuell storlek som ”motsvarar det verkliga intrycket av tavlan när den hänger på väggen och du betraktar den på vederbörligt avstånd”. Det är här det blir lite tricky….

    Din bild skulle jag tänka mig blir hyfsat representativt på skärmen i 12,5% storlek, möjligen 25% men knappast större än så ( i annat fall så får du lätta på stussen din å backa bort en bit från skärmen…).

    Det finns säkert bättre ”sanningar” än ovanstående, men hittills har detta funkat för mig.

    Lycka till!
    Oscar

  3. 30 december 2013 kl. 17:38

    Tack Oscar!
    Jag gjorde så att jag kollade skärpan med bilden i 100% på min MacBook PRO med retinaskärm. Den har en upplösning på 227 dpi. Det kanske har funkat.

    När jag beskådar bilden på annan skärm som du beskriver ser det bra ut.

  4. 03 januari 2014 kl. 12:38

    I eftermiddag åker jag in till Crimson för att hämta bilden. Det känns väldigt spännande 🙂

  1. 03 januari 2014 kl. 17:06

Kommentera

