Hem > Annat > Ett år sedan Sonja gick ifrån mig

Ett år sedan Sonja gick ifrån mig

Om en vecka, onsdag den 5 mars, är det exakt ett år sedan min fru Sonja gick bort till följd av äggstockscancer. Hedra henne gärna genom att avsätta en slant till den insamling på Cancerfonden som jag initierade. Fotografer mot Cancer

fmc_logga

Samtidigt läser jag på hemsidan för Radiumhemmets Forskningsfonder att man gjort ett litet framsteg vad gäller förståelse för just äggstockscancerns utveckling.

”Ovarialcancer, som även kallas äggstockscancer, är namnet på de elakartade tumörer som utgår från äggstockarna. Varje år drabbas omkring 700 kvinnor, de flesta över 50 år gamla. Ovarialcancer är den näst vanligaste gynekologiska cancerformen. Diagnosen ställs ofta sent eftersom symtomen är vaga i början, den är därför även känd som bukens tysta cancer.

Enkelt blodprov kan förutse sjukdomsprognos
Giuseppe Masucci och Lisa Villabona har med sin forskning kunnat visa att patienter med äggstockscancer som har en gen vanligt förekommande hos den skandinaviska befolkningen har mycket sämre prognos än patienter utan genen.”

Kategorier:Annat
  1. Anna
    02 mars 2014 kl. 20:00

    Kan inte fatta att det är ett helt år sedan hennes röst tystnade och bilder stannade. Givetvis är det inte lika påtagligt som för dig, som delade hennes hela liv, men bara för någon vecka sedan hade jag anledning att gå igenom en del tågbilder och hittade de som jag tog när hon körde och då kom det minnen. Fina minnen. Jag ska tänka på er extra mycket på onsdag. Kramiz, Anna

  2. 02 mars 2014 kl. 22:22

    Man brukar tala om sorgeåret. Året då man som överlevande upplever årets alla händelser och skeenden utan sin käresta. Jul, påsk, midsommar, födelsedagar… o.s.v Jag har, om tre dagar, gått igenom sorgeåret.

    Jag vet nu att jag kan hantera livet utan min Sonja, men att jag alltid kommer ha henne som ett stöd vid min sida. Hon är värdefull i alla sina kloka råd.

    Det jag inte förstår är hur jag lyckades bestämma mig för var jag skulle bo efter det att Sonja dog. Jag förstår inte hur jag lyckades tömma och sälja Sonjas hus. Jag förstår inte hur jag lyckades bygga upp min lägenhet i Järfälla på några få månader. Jag förstår inte hur jag lyckats skapa mig ett aktivt liv efter det att Sonja gått bort…

    Jag tror att Sonja lärt och inspirerat mig till detta.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

